Sammenlignet med de andre 14 bydelene i Oslo, har Frogner flest kommunale parkeringsplasser i alle de følgende kategoriene, ifølge en oversikt Dagsavisen har fått fra Bymiljøetaten (antallet plasser i parentes):
- HC-plasser for funksjonshemmede (337).
- Bildelingsplasser (180).
- Ladeplasser (343).
- Parkeringsplasser for motorsykkel (20).
- Parkeringsplasser for beboere (5.809).
- Ordinære avgiftsbelagte parkeringsplasser (1.418).
- Parkeringsplasser for ambassadebiler (133).
Store forskjeller
Andre bydeler er dårlig forspent med mange av disse variantene av kommunale parkeringsplasser:
- Ti bydeler har ikke én eneste kommunal parkeringsplass for motorsykkel.
- Stovner (4), Alna (27) og ytterligere sju andre bydeler har til sammen 295 kommunale HC-plasser, altså langt færre enn det Frogner alene har.
- Stovner (4), Grorud (8) og sju andre bydeler har til sammen 129 kommunale bildelingsplasser, igjen langt færre enn Frogner på egen hånd.
- Vestre Aker (26), Stovner (32) og fire andre bydeler har til sammen 310 kommunale ladeplasser, også det færre enn Frogner.
At Frogner har mange kommunale parkeringsplasser for ambassadebiler, bør vel ikke overraske så mange, med tanke på hvor andre lands ambassader er plassert i Oslo.
Men heller ikke det at Frogner ligger langt foran mange andre bydeler når det gjelder andre typer kommunale parkeringsplasser, er overraskede, ifølge Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Les også: SSB-utredning: Uføre bør ikke tjene mer (+)
– Tettbygd indre by
– Hvorfor kommer for eksempel Stovner så dårlig ut av det sammenlignet med Frogner?
– Bydel Stovner og bydel Frogner har store ulikheter når det kommer til boligstruktur, og dette henger tett sammen med de ulike typene av kommunal parkering, svarer Bård Eion Flaen, pressevakt i Bymiljøetaten.
– Frogner er tettbebygd indre by, med en stor andel eldre bygårder uten parkeringsmuligheter på eget areal, og det er derfor flere som parkerer langs gatene der.
– Stovner har i større grad områder med bebyggelse av eneboliger, tomannsboliger og blokker. Mange av disse har muligheter for parkering i egen oppkjørsel, garasje eller parkeringskjeller, fortsetter Flaen.
– I slike områder bygger Bymiljøetaten for eksempel færre ladeplasser, fordi beboere selv kan sette opp ladebokser, noe som er mer kostnadseffektivt.
– Bildelingsplasser etableres i samarbeid med bildelingsaktørene, og det er derfor en balanse mellom hvor Bymiljøetaten ønsker etablering av bildeling, og hvor aktørene selv ønsker å etablere seg.

Les også: Hit bør du ikke reise hvis du vil unngå hetebølge i sommer (+)
– Svært uheldig
Ikke alle er enige med Bymiljøetaten i at de ulike typene kommunale parkeringsplasser er fordelt på en måte som står i stil med bydelene.
– Det er svært uheldig at det er så store skjevheter i utplassering av HC-plasser, og vi kan ikke se at det er gode grunner til det, sier Lilly Ann Elvestad, generalsekretær i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO).
– Stovner er eksempelvis folkerikt og det er svært overraskende at det er så få plasser der, mener hun.
– I Oslo sentrum i nærheten av offentlige bygg, er plassene ofte opptatt, og det indikerer at det er for få plasser. FFO bidrar gjerne med en vurdering av hvor antallet plasser bør økes, sier Elvestad også.
Heller ikke Magnhild Sørbotten, nestleder i Norges Handikapforbund, er fornøyd med tingenes tilstand når det gjelder HC-plasser i Oslo.
– Nok HC-parkeringsplasser er svært viktig for at bevegelseshemmede skal kunne stå i arbeid, hente barn på skolen, leve et sosialt liv, gå på konserter, kino, kafé, bruke byens og bydelenes tjenestetilbud, besøke pårørende på sykehjem med mye mer, påpeker Sørbotten.
– Når det er store variasjoner (i antallet HC-plasser), er det grunn til å sjekke ut om det har fornuftige årsaker, eller om det skyldes at det er for lite fokus på at bevegelseshemmede skal kunne bevege seg fritt, som er årsaken.

Les også: Mener Wolt gjemmer seg bak uføretrygdede (+)
– Tydelig mangel
– Vi ser at det er en tydelig mangel på HC-parkeringsplasser i blant annet boligområder der man bygger mye ny blokkbebyggelse, fortsetter Sørbotten.
– Vi hører at folk har problemer med å besøke venner som har flyttet inn i områdene, fordi det generelt er lite parkeringsplasser og i svært liten grad er HC-parkeringsplasser.
– Det er et paradoks at avstanden til nærmeste HC-plass ofte er lengre enn det som er maks ganglengde for å få HC-parkeringskort, påpeker Sørbotten videre.
– Det er helt nødvendig at kommunen har et bevisst forhold til å sikre nok HC-parkering – også i gater, når områder bygges ut.
– Ifølge Bymiljøetaten er det totalt 41.878 kommunale parkeringsplasser i Oslo. 1.566 av dem er HC-plasser. Er ikke det nok?
– Nei, det er absolutt ikke nok HC-plasser, svarer Sørbotten.
– Jeg har nevnt utbyggingsområdene. Også flere steder i sentrum er det vanskelig å finne ledige HC-plasser, fortsetter hun.
– Sørenga er et eksempel på områder som knapt har HC-parkering på gatenivå.
Les også: Ekspert om forsikring: – Disse tilbudene sier jeg alltid nei til
– Et romslig antall
Holger Schlaupitz, som er fagsjef i Naturvernforbundet, mener at «et romslig antall HC-plasser må være tilgjengelig for dem som trenger det».
Primært er han likevel mest opptatt av å redusere antallet parkeringsplasser i Oslo.
– I arbeidet med å gjøre byene grønnere, med mer plass til mennesker og natur, må bilbruken ned. Færre parkeringsplasser er et viktig virkemiddel her, og det er også viktig for å frigjøre plass til gange og sykling, sier Schlaupitz.
– Færre biler gir også mindre køer for dem som må kjøre bil. Endringene som trengs, må naturligvis gjøres på en måte som gjør at folk kan forflytte seg effektivt. Det er da særlig viktig at folk med ulike former for funksjonshemning, som har vanskelig for å forflytte seg på annen måte, ikke berøres negativt.
– Det er dessuten mange som trenger en bil av og til for ulike gjøremål, og da er egne plasser for bildeling også veldig viktig, tilføyer Schlaupitz.

Les også: Sexolog: Slik påvirker porno hjernen og sexlivet
– Øke antall p-plasser
Norges Automobil-Forbund mener å se flere uheldige sider ved dagens fordeling av kommunale parkeringsplasser i Oslo.
– Det må være et kommunalt tilbud til alle enten man kjører MC, bil eller er avhengig av HC-plass, sier Jan Harry Svendsen, leder i NAF MC.
– Hva tenker du om at så mange bydeler ikke har en eneste kommunal parkeringsplass for motorsykkel?
– Det liker vi dårlig. MC tar liten plass, sliter ikke på veiene og er veldig godt egnet til hverdagsreisen. Samtidig vet vi at elektriske motorsykler er på frammarsj, og da er det også viktig at man allerede nå begynner å se på å øke antall parkeringsplasser og at man også legger til rette for ladeplasser for MC, svarer Svendsen.
– Det er også et nasjonalt mål om å få alle over på elbil, og da må det også finnes lademuligheter, fortsetter han.
– Det blir vanskelig å kjøre elbil når det ikke er plasser å lade. Få HC-plasser setter også begrensninger for dem som er avhengig av bil for å komme seg rundt.
Les også: Festivalsommeren: Stor oversikt
– Oppretter nye plasser
Men Svendsen ser også en endring i riktig retning.
– Nå vet vi at Oslo kommune er i gang med å bygge ut flere parkeringsplasser til blant annet MC, og det applauderer vi. Samtidig er det, som også tallene viser, altfor få parkeringsplasser slik det er i dag.
– Bymiljøetaten arbeider med å se på situasjonen for MC-parkering og oppretter i år nye plasser for MC-parkering i sentrum, opplyser pressevakt Bård Eion Flaen i Bymiljøetaten.
– Det er også mulig å parkere MC på biloppstillingsplasser, såframt det betales eventuell avgift og man følger skiltingen på stedet, tilføyer han.
Per dags dato er det 84 kommunale parkeringsplasser for motorsykkel i hele Oslo.
34 av dem er i sentrum, 20 er som nevnt i bydel Frogner, 16 i bydel St. Hanshaugen, sju på Nordstrand, fem på Sagene og to på Grünerløkka.
---
Oslos befolkning og kommunale parkeringsplasser
- Per 1. januar 2024 hadde Oslo 717.710 innbyggere.
- 60.646 av dem bodde i bydel Frogner, noe som tilsvarer 8,4 prosent av Oslos befolkning.
- Frogner er Oslos tredje mest folkerike bydel, etter Grünerløkka (65.577) og Gamle Oslo (63.712).
- Bydelene med færrest innbyggere er Grorud (28.065), Stovner (34.158) og Ullern (35.425).
- Det er totalt 41.878 kommunale parkeringsplasser i Oslo.
- 4.297 av disse parkeringsplassene ligger i Nordmarka (3.254), Østmarka (377) og i området som betegnes som «sentrum» (666).
- De resterende 37.581 kommunale parkeringsplassene fordeler seg på de 15 bydelene i Oslo.
- 8.349 av de kommunale parkeringsplassene er i bydel Frogner, noe som tilsvarer 22,2 prosent av de kommunale parkeringsplassene i bydelene.
- De kommunale parkeringsplassene omfatter HC-plasser, bildelingsplasser, beboerplasser, ladeplasser, ordinære avgiftsplasser, MC-plasser, ambassadeplasser, plasser for buss, plasser uten avgift og plasser for ladbar varebil.
- Det ble 8.763 flere innbyggere i Oslo i løpet av 2023.
- Befolkningen vokste i samtlige bydeler med ett unntak. I Søndre Nordstrand gikk antallet innbygger ned med 58.
- I de øvrige bydelene økte befolkningen med mellom 125 (Bjerke) og 1.956 innbyggere (Gamle Oslo).
Kilder: Bydelsfakta, Oslo kommune og Bymiljøetaten i Oslo kommune
---
---
Kommunale parkeringsplasser
Her er oversikten over hvor mange kommunale parkeringsplasser av ulike typer det finnes i Oslos 15 bydeler.
- Frogner: 8.349.
- Grünerløkka: 5.037.
- St. Hanshaugen: 4.259.
- Gamle Oslo: 3.880.
- Sagene: 3.840.
- Nordre Aker: 3.025.
- Stovner: 1.985.
- Bjerke: 1.778.
- Ullern: 1.608.
- Alna: 908.
- Østensjø: 851.
- Nordstrand: 744.
- Vestre Aker: 540.
- Søndre Nordstrand: 505.
- Grorud: 272.
- Totalt: 37.581.
Kilde: Bymiljøetaten i Oslo kommune
---