Innenriks

Slik avslører du råkjørere gratis

Da Dagsavisen ville finne ut hvem råkjøreren var, fikk vi oss en overraskelse.

11. juli 2024, klokka 16.15. En svart bil kommer i stor hastighet opp Grenseveien fra Carl Berners plass i Oslo. Så vidt ute av en sving kjører den fordi en annen bil før den forsvinner ut av syne etter å ha passert både en fotgjengerovergang og inngangen til en barnehage, uten at sjåføren har lettet på gasspedalen. Dagsavisen rekker ikke å ta bilde av bilen, men vi klarer å få med oss registreringsnummeret.

«Tjenesten koster …»

Hvem var det som kjørte så hasardiøst? Vi googler «hvem eier kjøretøyet?» og får en rekke treff. Vi prøver det første og beste – Bilregisteret.no, og skummer fort gjennom hvordan dette fungerer.

«Finn eier via SMS … skriv REGNR i meldingsfeltet, vanligvis svar innen 30 sekunder … tjenesten koster kr 49 pr. søk.»

49 kroner? Er ikke det litt drøyt? La oss prøve en av de andre – «Skiltregisteret.no

Får opp en side der det står «Skiltregisteret» øverst, så med større bokstaver under «Sjekk regnr – Statens vegvesen» … og så nederst med mindre bokstaver og tall «kr 79 belastes på mobilabonnementet». Enda dyrere!

Men det med Statens vegvesen gir oss en idé. La oss sjekke der.

«Finn kjøretøyets eier. Du kan finne eieren av et kjøretøy ved å logge inn på Din side eller ved å sende oss en SMS», står det der.

Men hva med prisen?

«Send meldingen til 2282 (det koster 3 kr.)»

46 kroner billigere enn Bilregisteret! 76 kroner billigere enn Skiltregisteret!

Vi slår til, sender Statens vegvesen en SMS og få sekunder senere vet vi hvem som eier bilen som raste opp Grenseveien.

Grenseveien passerer blant annet en barnehage bare noen hundre meter fra Carl Berners plass.

Les også: Synnøve Vereide Trampe: Kvinner kan velge og vrake. Menn kan velges – eller vrakes (+)

Gratis ved innlogging

Men det med disse prisforskjellene overskygger nesten det vi får vite. Vi bestemmer oss høre å høre litt nærmere med Statens vegvesen om dette, og kontakter pressevakt Bjørn Lillevolden i divisjon trafikant og kjøretøy.

Det første vi får vite er at vi kunne ha valgt en enda billigere løsning for å finne ut hvem som eier den svarte bilen.

– SMS-tjenesten vår koster 3 kroner per kjøretøy. Logger man inn på «Din side» er det gratis.

– Er dere klar over at andre tilbyr samme tjeneste til en mye høyere pris enn Statens vegvesen?

– Dette er vi klar over, men vi har ingen mulighet til å påvirke dette. De utvikler en tjeneste som benytter vår SMS-tjeneste, betaler tre kroner til oss, men belaster kunden for et langt høyere beløp.

– Hvordan kan dere tilby denne tjenesten så mye billigere enn andre?

– Vi er lovpålagt å utgi denne informasjonen og kan kun ta oss betalt for kostnaden for utvikling og drift av tjenesten. Vi har ingen fortjeneste i vår pris.

– Vet dere hvor mange som sjekker med Statens vegvesen for å finne ut hvem som eier et kjøretøy?

– Vi returnerer daglig opplysninger om cirka 1 million kjøretøy. Dette er fra alle tjenestene våre.

Les også: SSB-utredning: Uføre bør ikke tjene mer (+)

Mange brukere

«Alle tjenestene» omfatter som formuleringen indikerer, mer enn hvem som «skjuler seg» bak et registreringsnummer.

– Vi har kun tre tjenester vi tar betalt for. SMS-tjenesten, sammenstilling av kjøretøyopplysninger og API – tekniske kjøretøyopplysninger med eierinformasjon, opplyser Bjørn Lillevolden i Statens vegvesen.

– SMS-tjenesten returnerer (svar om) ett og ett kjøretøy og er ment for privatpersoner og andre interesserte. Dette er en tjeneste vi har hatt i en lengre tid.

– Hvorfor bruker folk disse tjenestene?

– Det er nok mange grunner for hvorfor man sjekker data om et kjøretøy. Alt fra nysgjerrighet til å holde orden på egen kjøretøypark.

Både leasingselskaper, finansieringsinstitusjoner, softwareprodusenter, Tolletaten, politiet, Skatteetaten «og mange flere» er blant brukerne, får Dagsavisen også opplyst.

– Det er et veldig bredt spekter av sluttbrukere av våre tjenester, konstaterer Lillevolden.

Les også: Hit bør du ikke reise hvis du vil unngå hetebølge i sommer (+)

– En uheldig hendelse

Inkludert Dagsavisen, akkurat denne dagen.

Det viser seg at den svarte bilen Dagsavisen så var en NIO, et kinesisk bilmerke som har mange varianter av elbiler. Modellen vi så har en topphastighet på 200 kilometer i timen.

NIO Norway AS er registrert som eier av bilen som foretok forbikjøringen i Grenseveien før den forsvant videre i stor hastighet.

Dagsavisen sjekker nettsidene til selskapet og prøver å få tak i PR-manager Ina Døhlen Lorentzen. Tilbakemeldingen er at hun er på ferie, men senere på dagen sender hun oss like fullt en e-post.

«Dette var en uheldig hendelse som vi beklager på det sterkeste», skriver Lorentzen om det Dagsavisen observerte i Grenseveien.

«Vi ser den faktiske bilen var utlånt til prøvekjøring på det tidspunktet, men uavhengig av hvem som har kjørt bilen, er vi selvsagt imot all form for lovbrudd, spesielt fartsovertredelse i bybildet, da dette er fare for liv og helse», fortsetter Lorentzen.

«Våre biler er utstyrt med både skiltgjenkjenning og hastighetsvarsel for å sikre størst grad av sikkerhet», tilføyer hun.

Fartsgrensa i Grenseveien på det aktuelle stedet, er 40 kilometer i timen, opplyser Bymiljøetaten i Oslo kommune.

– Detaljert informasjon

Dagsavisen har kontaktet både Bilregisteret og Skiltregisteret for å få kommentarer til at de tar langt mer for å oppgi hvem som eier en bil enn det Statens vegvesen gjør.

– Vi er helt nye i markedet og lanserte vår tjeneste i juni i år, opplyser Tahir Gashi ved kundeservice hos Skiltregisteret.

– Når det gjelder prissetting, har vi vurdert flere faktorer. Kostnadene ved å tilby en slik tjeneste, samt priser konkurrenter som har vært i bransjen lenge, har i dag, har vært medvirkende til vår prisstruktur.

Gashi peker også på hva deres kunder får for pengene.

Slik framstår Skiltregisterets tilbud på nettet.

– Selv om Statens vegvesen tilbyr grunnleggende eieropplysninger, inkluderer vår tjeneste mer detaljert informasjon som vi mener gir en betydelig merverdi for brukerne våre.

– I tillegg til informasjon om kjøretøyets eier, inkluderer vi også detaljer om heftelser, noe som er svært relevant ved kjøp og salg av bruktbil. Denne utvidede informasjonen vil gi våre brukere bedre oversikt og økt trygghet før en eventuell handel, utdyper Gashi.

Dagsavisen har så langt ikke fått noen kommentarer fra Bilregisteret.

Les også: Klimaendringer gjør dagene lengre

Mer fra Dagsavisen