Innenriks

Kanner med etsende væske veltet: – Kunne vært farlig

Politiet stoppet Statens vegvesen. De trengte hjelp med en kaotisk semitrailer lastet med farlig gods.

Veimyndigheten hadde onsdag avsluttet en av sine rutinekontroller av tungtransporten, på Romslo kontrollplass langs E16 øst for Bergen, da lovens lange arm hadde hanket inn en tungtransport.

Den utenlandske semitraileren vekket bekymring.

Kanner lå veltet

Kjøretøyet bulet ut på siden slik at transporten ble bredere enn tillatt. Det var tydelig at lasten hadde flyttet på seg under kjøring og at den ikke var sikret godt nok.

Ved nærmere kontroll på Bergen trafikkstasjon, viste det seg at politiet hadde all grunn til bekymring. Vogntoget fraktet nemlig farlig gods (ADR, journ.anm.), og inne i transporten var det kaos.

Der hadde en pall med kanner inneholdende etsende væske forskjøvet seg, og var skyld i at semitrailerens kapellside bulet ut i bredden. Flere kanner var veltet.

Dette var skaderisikoen

Heldigvis var godset helt og det var ikke lekket ut noe farlig væske, opplyser Statens vegvesen.

– Det kunne i verste fall gått hull på kannene slik at den etsende væsken hadde lekket ut på veien. Det ville vært farlig hvis folk hadde fått det på huden eller i øynene. Det kunne også medført fare for glatte veier i tillegg til at stoffet er miljøfarlig. Det så ut som et type konsentrert vaskemiddel, trolig til bruk i industrien, sier Inge Knappskog i Statens vegvesen til Dagsavisen.

Sjåføren av semitraileren ble pålagt å rydde opp i lasten og sørge for forsvarlig sikring. Både fører og transportfirma vil bli anmeldt for forholdet, opplyser veivesenet videre i en pressemelding.

Sjåføren måtte også på stedet legge fram dokumentasjon på disposisjonsrett av kjøretøyet. Han ble i tillegg pålagt å fjerne gjenstander som hindret sikten ut av frontruta og fikk dessuten et gebyr for at han ikke hadde med vognkortet.

Det ville vært farlig hvis folk hadde fått det på huden eller i øynene.

—  Inge Knappskog, Statens vegvesen

Statens vegvesens kontroll av tungtransporten på Romslo denne dagen resulterte samlet sett i to anmeldelser, fem bruksforbud, to skriftlige mangellapper, to gebyrer og én sjåfør som ble tatt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, etter at 64 tunge kjøretøy hadde passert kontrollplassen.

Manglende lastsikring, feil merking av spesialtransport og feillasting med skjev vektfordeling var blant det kontrollørene avdekket.

Mer fra Dagsavisen