Av NTB og Dag Høie
– Vi er lei oss for at pendlerne og øvrige reisende på Follobanen ikke har fått det tilbudet vi har lovet dem, og at det nå tar ytterligere tid før gjenåpning, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor.
Det kommer fram i en pressemelding torsdag ettermiddag.
Åpningen blir utsatt for at Bane Nor kan være sikre på at de kan håndtere eventuelle ytterligere feil og mangler før togene settes i trafikk. Utsettelsen er kommunisert til Vy i dag slik at de kan få tid til å planlegge rutetilbudet fremover, samt ivareta informasjonsbehovet om togtilbudet til de reisende.
Follobanen ble opprinnelig åpnet 11. desember, men ble stengt etter bare få dagers drift.
Les også: Dette sa Bane Nor-sjefen for en uke siden.
[ Rapport foreslo flere forbedringer på Follobanen like før den åpnet ]
Tilbød entreprenør en halv milliard
Samtidig med at Bane Nor opplyser om ytterligere utsettelse av åpningen av Follobanen, kommer meldingen om at Bane Nor i august lovet entreprenøren av Follobanen 483 millioner kroner hvis de rakk å få klar Blixtunnelen innen fristen.
Dermed kunne Bane Nor ha Follobanen ferdig til den fastsatte datoen, 11. desember.
Dette kommer fram i et referat fra et styremøte, som Aftenposten har fått innsyn i.
Det er Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) som er hovedentreprenør på Follobanen. Det var de som inngikk tilleggsavtalen med Bane Nor. Tunnelen ble levert 30. oktober. I tiden fram til 11. desember ble tunnelen testet og kvalitetssikret.
Avisen kjenner ikke til om det ville blitt betalt ut penger dersom de ikke nådde fristen.
Saken fortsetter under videoen
Ville avverge rettslig avklaring
Konserndirektør for utbygging, Stine Undrum, skriver i en epost til samme avis at bakgrunnen for avtalen var at partene var uenige om endringskrav tilknyttet tunnelarbeidene.
– Dersom partene ikke hadde kommet til enighet om tilleggsavtalen var sannsynligheten stor for at partene måtte bedt om rettslig avklaring, og at åpningen av Follobanen hadde blitt utsatt, skriver Undrum i eposten.
Styreleder Cato Hellesjø i Bane Nor står til ansvar overfor selskapets eiere, staten ved Samferdselsdepartementet. Det er han som har gitt grønt lys til avtalen.
Han ønsker ikke å kommentere avtalen overfor Aftenposten.
– Jeg er kjent med at Bane Nor har mottatt tilsvarende henvendelse, og jeg mener det er riktig at de svarer på dette.
Follobanen ble altså ferdig til fristen, men etter få dagers drift måtte den stenges på grunn av feil med strømmen. Etter utbedringer og ny testing var planen at den skulle åpnes igjen 1. februar, men nå er gjenåpningen altså utsatt.
[ – Uforståelig at er prosjekt til 37 milliarder etter få dagers drift bryter sammen ]
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen
[ Ny rapport stiller spørsmål ved åpningsplanen for Follobanen ]