Innenriks

Klagestorm mot Ruter etter TT-trøbbel

Da Ruter i august overtok TT-tjenesten i Oslo, førte det til en storm av klager. Etter at de i oktober skiftet underleverandør ble det enda verre.

Passasjerer skader seg ved at rullestoler velter på grunn av manglende sikring. Timelange telefonkøer og barn som blir levert feil sted og overlatt til seg selv. Sjåfører som opptrer arrogant og bruker fysisk makt.

Det er bare noen eksempler på klagene som Ruter har fått det siste halvåret etter at de overtok ansvaret for TT-tjenestene i Oslo, skriver Aftenposten.

Tilrettelagt transport (TT) er et tilbud til personer som har nedsatt funksjonsevne og ikke kan bruke ordinær kollektivtransport på egen hånd.

Fra oktober fikk underleverandøren Minibuss 24–7 ansvaret for selve kjøringen, og da fikk Ruter inn over 100 klager på avvik, feil, sikkerhetsbrudd og mangler bare i løpet av de tre første ukene.

Saken fortsetter under videoen

Sjåførenes opplæring viste seg å ha grunnleggende mangler. Blant annet hadde ikke alle sjåfører fått tilstrekkelig opplæring i hvordan å kjøre og sikre personer i elektriske rullestoler. I tillegg har selskapet for få sjåfører.

– Med tanke på at en stor andel av kundegruppen er særlig sårbare, er det med klar margin passert grensen for hva som er akseptabelt, sier Magnhild Sørbotten. Hun er leder i Norges Handikapforbund region Oslo.

Markedsdirektør Ellen Rogde i Ruter sier til avisen at det nå er satt i gang en tiltaksplan for å sikre tilstrekkelig opplæring.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra Dagsavisen