Innenriks

Nye regler for markedsføring skal gi strømkunder bedre oversikt

Fra 1. november innføres nye og strengere regler for markedsføring av strømavtaler, som skal gjøre det enklere for kunder å orientere seg i strømmarkedet.

– Forbrukerne skal ha best mulig oversikt over pris og vilkår i sin egen strømavtale og de andre avtalene strømselskapene tilbyr. På denne måten kan de sammenligne ulike avtaler og finne den beste, sier forbrukerminister Kjersti Toppe (Sp) i en pressemelding mandag.

De viktigste endringene som iverksettes 1. november er:

  • Skjerpede krav til opplysninger om pris, varighet og avtaletype som strømselskapene skal gi ved markedsføring. Dette skal gjøre det lettere å forstå hva man kjøper.
  • Plikt til å vise til Forbrukerrådets strømprisportal, strompris.no. Der kan forbrukerne sammenligne de ulike strømavtalene.
  • Plikt for strømselskapene til å offentliggjøre prislister for alle avtaletypene, også de som ikke lenger tilbys, men som noen fremdeles benytter. Formålet er at alle enkelt skal kunne finne sin egen avtale når de skal sammenligner pris og vilkår.
  • Doble varslingsfristen som bransjen må holde før de endrer pris eller andre avtalevilkår. Dette skal gi forbrukerne bedre tid til å områ seg når strømselskapene gjør endringer i avtalen. Den nye varslingstiden blir på 30 dager.

Samtidig innfører olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) nye krav til opplysninger som forbrukerne skal få på strømfakturaen. Den skal blant annet ha egne varelinjer for alle priselementene, deriblant påslag og tilleggstjenester.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen