Innenriks

Ny elbilavgift høster kritikk

MDG refser regjeringens forslag om omregistreringsavgift ved kjøp av brukt elbil, mens Naf kaller det en avgiftsbombe.

I detaljhandelen ble det investert mest i biler og andre transportmidler i første kvartal. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

I statsbudsjettet foreslår regjeringen at man skal betale en omregistreringsavgift på 6.681 kroner for elbiler kjøpt mellom 2019 og 2022. For eldre elbiler blir regningen 4.034 kroner.

Samtidig foreslås også en full trafikkforsikringsavgift for elbiler. Samlet sett betyr disse avgiftene at vil bli dyrere både å eie og å kjøpe brukt elbil, påpeker MDG.

– Dette er dårlig nytt for vanlige familier som ønsker å leve mer klimavennlig og går særlig ut over de med dårlig råd, sier MDGs stortingsrepresentant Kristoffer Robin Haug i en kommentar til NTB.

MDGs Kristoffer Robin Haug på talerstolen på Stortinget under etter redegjørelsen om koronasituasjonen i Stortinget i mars.

Også bilistorganisasjonen Naf er skuffet. Dette er en kraftig nedtur for alle som har sett for seg å kjøpe brukt elbil, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i Naf, som kaller dette er avgiftsbombe.

– Når det nå blir like dyrt å omregistrere en elbil som en dieselbil, kan det vippe potensielle elbilkjøpere over på diesel, som er det motsatte av det myndighetene vil, sier Ryste.

Saken fortsetter under videoen

Hun peker på at bruktmarkedet for elbiler er i startfasen og at det derfor er dumt å innføre en slik omregistreringsavgift nå.

I statsbudsjettet anslår regjeringen at en samlet skattefordel for elbiler beregnes til rundt 30 milliarder kroner i løpet av 2021. Det er over 10 milliarder mer enn tidligere beregnet, noe som skyldes en økning i elbilsalget i Norge. I løpet av de første åtte månedene av 2021 utgjorde elbiler over 60 prosent av alle nye biler solgt i Norge, skriver E24.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen