– Vårt råd til alle som skal hurtiglade, er at de ikke lader elbil-batteriet til mer enn 80 prosent. Hovedårsaken er at de siste 20 prosentene gjerne tar veldig lang tid å fylle, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
[ Frp raser mot billigere bompenger bare for elbiler ]
– Det blir dyrt for deg, og i tillegg bidrar lang ladetid til økt kø og irritasjon ved ladestasjonene, sier han.
En fersk undersøkelse fra samferdselsorganisasjonen viser at over 200.000 elbiler skal ut på veiene i sommerferien. Dermed kan det ligge an til kø på ladestasjoner rundt om i det ganske land.
Saken fortsetter under videoen
– Du sparer både tid og penger på å heller avslutte ladingen og legge inn ett kort ladestopp til hvis du trenger det, fremfor å lade til 100 prosent på ladestasjonen, lyder sommertipset fra Sødal.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen