Innenriks

34.000 Norwegian-kunder venter på billett-refusjon

34.000 Norwegian-kunder venter fortsatt på å få refundert billettene de har kjøpt av flyselskapet. Nå reagerer Forbrukerrådet, skriver Klassekampen.

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet sier til Klassekampen at de ikke er tilfreds med at Norwegian deler ut millionbonuser til ledelsen, men ikke gir billettrefusjon.

– Jeg synes det er oppsiktsvekkende og trist at både styret og ansatte i Norwegian utbetaler bonuser på denne måten, når de samtidig vet at det fremdeles er norske forbrukere og kunder som ikke har fått utbetalt refusjon, sier hun.

Den 18. november i 2020 gikk Norwegian inn i en såkalt restruktureringsfase og refusjonsutbetalinger ble lagt på is fram til selskapet fikk laget en redningsplan. Planen var klar i mars i år og den endte med at 34.000 kunder ble oppført som kreditorer med andre rettigheter.

Talsperson Andreas Hjørnholm i Norwegian sier at det har vært vanskelig å refundere alle på grunn av pandemien.

– Det viktigste for oss er kundene. Det har ikke vært mulig for oss, innenfor rammene, å betale tilbake til alle. Det beklager vi, sier Hjørnholm.

Han forteller at Norwegian har klart å refundere 99,6 prosent av alle norske kunder før selskapet gikk inn i restruktureringsfasen. Han sier dette var en prosess som satte stramme juridiske rammer om hvordan de som selskap kan opptre, og at rammene hindrer Norwegian å gi full refusjon til de resterende kundene.

Saken fortsetter under videoen

Ifølge kreditorlisten Norwegian har lagt fram utgjør de 0,4 prosentene som gjenstår hele 522 millioner kroner. Fordelt på 34.000 kunder utgjør det i snitt vel 15.000 kroner på hver. Men siden kundene nå er på kreditorlisten kan de risikere å sitte igjen med bare 5 prosent av beløpet de har utestående, skrev E24 i mars.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen