Grisebonde Frants Eirik Kvam har i Gudbrandsdølen Dagningen uttrykt skepsis til hvordan reklamekampanjene gjennomgående bruker gladsaker og fine bilder.
– Dette er en slags grønnvasking som skaper urealistiske framstillinger, og i neste omgang urealistiske forventninger, til hvordan produksjonen av grisekjøtt faktisk foregår, mener Kvam.
Det har den siste tiden vært skrevet mye om dyrevelferden i norske grisefjøs, og om lag 60 svineprodusenter er anmeldt av dyrevernsaktivister. Kjell Raknes, som er matprodusentens konserndirektør for kommunikasjon, sier at selskapet er nødt til å kommunisere tettere på bondens virkelighet.
– Reklamespråket kan noen ganger skjønnmale hvordan husdyrproduksjonen faktisk foregår, sier Raknes.
[ Griseavsløringene: – Det de kaller uvarslede tilsyn, er ikke uvarslet ]
Han sier han er enig med grisebonde Kvam at de har gjort noen feil, og at de noen ganger har endt opp med det han kaller en grønnvasking.
– Det er uheldig. Vi må i større grad vise fram hvordan produksjonen av grisekjøtt faktisk er, og være tettere på bondens virkelighet når vi kommuniserer om svinenæringa, sier Raknes.
[ En ødelagt industri: Da jeg gikk undercover oppdaget jeg et tydelig mønster med lovbrudd ]