Innenriks

Dronningen om cruiseutslipp i fjordene: – Du går faktisk i eksos

Dronning Sonja forteller at hun har opplevd et eksoslokk over fjorden etter cruiseskipsanløp. Og hun er ikke redd for å ta opp problemet i cruisebygda Flåm.

Av Marius Helge Larsen

– Jeg har gått til Skageflå og opplevd Geiranger når det har ligget et lokk – du går faktisk i eksos, altså, sa dronning Sonja da hun og kong Harald møtte representanter for næringslivet og turistbransjen i Flåm tirsdag.

Dermed kastet hun seg rett inn i en betent debatt om å gjøre norske verdensarvfjorder utslippsfrie innen 2026, slik Stortinget har vedtatt.

Dronningen tok selv initiativ til å diskutere temaet da møtet nærmet seg slutten.

– Var det ikke noen som skulle snakke om skipstrafikken, spurte hun.

– Ja, vi kan jo gå inn på … du tenker kanskje på vedtaket om utslippsfrie fjorder fra 2026, svarte Aurland-ordfører Trygve Skjerdal (Sp).

– Nettopp, sa dronningen.

Kontroversielt

Og dronningen hadde helt rett. Nullutslippsvedtaket for verdensarvfjordene sto nemlig på programmet for møtet under kongeparets besøk innerst i Aurlandsfjorden. Men det var ikke blitt tatt opp så langt.

I Flåm, som i årevis har satset stort på cruisetrafikk, byr regelendringen på utfordringer. Og saken er langt ifra ukontroversiell i bygda.

– Det har vært en hel del diskusjon rundt hvorvidt det lar seg gjøre i 2026, og hvordan det vil ramme kommunen her hvis ikke det lar seg gjøre – om det er slik at vi står uten cruisetrafikk fra 2026. Det har vært ulike innfallsvinkler og meninger om hvordan vi skal håndtere det. Diskusjonene har vært nokså høylytte i kommunen, forklarte ordføreren.

– Viktig med avklaringer

Han lot driftssjef Sivert Bakk i Flåmsbana og Flåm utvikling AS få utdype:

– Å få avklaringer på dette er utrolig viktig. Og det er utrolig viktig å få i løpet av denne vinteren som kommer, for det er nå skipene booker for 2026. Og de er i villrede, sa Bakk.

Han påpekte at vedtaket skaper usikkerhet i bygda.

– Flåmsbanen står jo med de gamle vognene og skal investere 800 millioner kroner i nye vogner i løpet av de neste fire årene. Og med den usikkerheten blir det vanskeligere å fornye seg, sa Bakk

Kong Harald tillot seg å komme med et forslag i diskusjonen:

– Løsningen må jo være at det er nok land, eller nok steder som forlanger denne løsningen. Sånn at vi ikke blir alene om å ta denne belastningen, sa kongen.

– Vi skulle ønske at hele Norge, og alle fjordene i Norge sto sammen, svarte Bakk.

Saken fortsetter under videoen

Kongeskip med utslipp

Kongeskipet, som kongefamilien benytter på vestlandsturen denne uken, er langt ifra noe nullutslippsskip. Dermed kan skipet også få en utfordring i verdensarvfjordene på sikt.

– Jeg skjønner at det er forskjell på skip. Det er noen som er veldig dårlige, og jeg fikk beskjed om at det var skipene som hadde gule piper – og det har kongeskipet også, påpekte dronningen i møtet i Flåm, til humring fra forsamlingen.

Men enn så lenge kan kongeskipet seile fritt i fjordene.

– Foreløpig tilfredsstiller kongeskipet de kravene som stilles i dag. Så vi prøver nok å omstille oss så godt vi kan for fremtiden også, sa kongen da han fikk spørsmål om det på tirsdagens pressemøte.

De norske verdensarvfjordene er Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Synnylvsfjorden og Tafjorden.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen


Mer fra Dagsavisen