Innenriks

Solberg og Vedum i full klinsj om Norwegian

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum ber regjeringen redde Norwegian. Statsministeren ba Sp si hvor mye de vil bruke for å redde det gjeldstyngde selskapet.

Av Birgitte Iversen og Kristian Skårdalsmo

Samtidig som Norwegian-ansatte demonstrere utenfor Stortinget onsdag, ble statsminister Erna Solberg (H) utfordret av Senterpartiet om hvorfor regjeringen ikke vil gjøre mer for å redde flyselskapet.

– Folk og næringsliv i Norge er helt avhengige av luftfarten. Mange tusen arbeidsplasser er nå i fare. Kan statsministeren sitte og se på at Norwegian som første norske selskap legges ned og arbeidsplassene forsvinner? spurte Sp-lederen.

Kommentar: «Hvis Norwegian var et eventyr, var det ikke en askeladd, men et troll»

– Må ha livskraft

Solberg pekte på at regjeringen totalt har brukt 13–14 milliarder kroner på luftfarten ved å kjøpe ruter og tjenester og ved å stille gode låneordninger tilgjengelig for selskapene.

– Men vi kan ikke ta helt ut av diskusjonen at noen selskaper allerede før pandemien hadde utfordringer med finansieringen, sa hun i en henvisning til Norwegians gjeld på over 40 milliarder kroner.

– Vi har sagt at vi skal finansiere de selskapene som har livskraft i seg, sa Solberg.

Vedum pekte på at en rekke andre stater i Europa har stilt opp med kontantstøtte til sine lands flyselskaper, og han spurte om hvorfor Norge ikke er villig til å gjøre det samme.

– Det er et dilemma hvor mye av norske lærere, sykepleiere og butikkansattes skattepenger vi skal bruke inn i selskap som kanskje ender i internasjonale venturefond eller kinesiske garantiløsninger. Dette er ord som kanskje er noe å tenke over for Vedum i sitt ønske om å bruke ordet «norsk» i annenhver setning, svarte Solberg.

Les også: Norwegian må permittere ytterligere 1.600 ansatte etter nei fra regjeringen

Ba Vedum si summen

Hun utfordret også Vedum på hvor mye penger partiet vil bruke for å redde Norwegian.

– Er det slik at Sp er villig til å klinke ut 48 milliarder kroner til gjelden, eller 20 milliarder kroner eller 15 milliarder kroner? Hvor mye har Vedum tenkt å gi for å være sikker på å redde arbeidsplassene i et selskap som har så mye gjeld, sa Solberg.

– Vi har kanskje ikke så stor tro på at vi sikrer arbeidsplasser ved å fjerne eier- og garantiansvarsbelastningen for dem som står bak og som vil hente ut penger. Vi frykter at vi bare blir en overføringssentral inn til dem som har aksjeposter og garantiansvar, sa Solberg.

Fakta om krisen i Norwegian

Både Ap og Sp fremmet onsdag egne forslag i Stortinget om å hjelpe luftfarten gjennom krisen.

Regjeringspartiene og Frp ble denne uken enige om at regjeringen innen utgangen av januar skal komme tilbake til Stortinget med en vurdering av behovet for en egen kompensasjonsordning for luftfarten og andre tiltak fremover.

* Et allerede gjeldstynget Norwegian ble hardt rammet da nesten all trafikk ble innstilt på grunn av koronakrisen.

* Flyselskapet fraktet i 2019 36,2 millioner passasjerer. Selskapets flyflåte besto i april 2020 av 171 fly.

* Før koronakrisen hadde Norwegian over 10.000 medarbeidere, 2.000 av dem i Norge, men etter de siste permitteringene er kun om lag 600 medarbeidere i arbeid.

* Selskapet vedtok i mai omfattende kapitalendringer hvor gjeld ble omdannet til aksjer og tidligere kreditorer dermed ble store eiere i flyselskapet.

* I tredje kvartal fløy Norwegian rett i underkant av en million passasjerer. Det er 91 prosent færre enn i samme kvartal i fjor.

* Norwegian tapte 980 millioner kroner i tredje kvartal.

* Selskap har over 40 milliarder kroner i gjeld.

* Kun seks av selskapets fly er for tiden i drift. Alle på innenriksruter i Norge.

* Norwegian har benyttet seg av lånegarantiordningen som regjeringen lanserte 19. mars, der 3 av til sammen 6 milliarder kroner var rettet mot selskapet.

* 9. november sa regjeringen nei til å gi ytterligere støtte til flyselskapet for at de skal klare seg gjennom koronakrisen.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.

Mer fra Dagsavisen