Innenriks

Slik skal Ap ut av krisen: Flyr inn tidligere Trudeau-strateg

Arbeiderpartiet bruker millioner på en tjeneste som hjelper dem å samle inn data om potensielle velgere.

Det er det kanadiske konsulentselskapet Data Sciences (DS) som skal hjelpe partiet fram mot valget i 2021.

Sjefen i selskapet, Tom Pitfield, er tidligere valgkampstrateg for og venn av Canadas statsminister Justin Trudeau.

Selskapet reklamerer selv med at de kombinerer avansert analyse og kunstig intelligens for å hjelpe kundene deres å kommunisere effektivt og endre folks oppfatning.

Saken fortsetter under bildet

Canada's Prime Minister Justin Trudeau holds up a child as he greets supporters at a bakery while campaigning, Monday, Sept. 23, 2019 in Niagara Falls, Ontario. (Ryan Remiorz/The Canadian Press via AP)

Trudeau, døpt Instagram-statsminister, gjorde et brakvalg da han først kom til makten i 2015. Valgseieren i 2019 var mer knepen. Foto: Ryan Remiorz/The Canadian Press/NTB scanpix

Les også:Knepen seier for Trudeau i Canada

Holder kostnader hemmelig

Kontrakten med DS ble inngått ved årsskifte 2017/2018, og de 3,2 millionene som står oppført i Arbeiderpartiets 2018-regnskap er kun oppstartskostnader, ifølge partikontoret.

Hva DS har fakturert Arbeiderpartiet i 2019 ønsker ikke partiet å opplyse om.

– Vi pleier ikke å oppgi detaljert informasjon om avtaler vi har med ulike leverandører, sier assisterende partisekretær Kristine N. Kallset til Dagsavisen.

Saken fortsetter under bildet

Stavanger  20190727.
Arbeiderpartiets leder, Jonas Gahr Støre,  besøker den spiselige byfest i Stavanger sammen assisterende partisekretær Kristine Kallset.
Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix

Ap-leder, Jonas Gahr Støre, i Stavanger sammen assisterende partisekretær Kristine Kallset under valgkampåpningen i fjor sommer. Foto: Carina Johnsen/NTB Scanpix.

Flydd inn fra Canada

Millionene har gått til en pakke som inkluderer rådgivning fra DS-sjef Pitfield og to av hans rådgivere. De har vært på noen fysiske besøk til Norge, blant annet i vår da Pitfield og sjef for politisk avdeling i Arbeiderpartiet, Amund Vik, gjorde et intervju med nisjenettstedet Kampanje om tjenesten de har kjøpt.

– Jeg er ikke leid inn for å drive en kampanje. Partiet er mer enn kapabelt til å gjøre det selv. Jeg er her for å hjelpe dem med å modernisere kampanjen og ta i bruk nye verktøy og ny teknologi, sa Pitfield til Kampanje (bak betalingsmur).

Et av verktøyene det er snakk om er programvaren Ecanvasser. Arbeiderpartiet bruker Encanvasser-appen til å samle inn informasjon fra velgere de møter når de banker på dører i forbindelse med kampanjer. Denne survey-appen koster 8.000 kroner måneden, ifølge Ecanvassers egne hjemmesider.

Saken fortsetter under bildet

Tom Pitfield, sjef i Data Sciense Inc.

DS-sjef Tom Pitfield. Foto: Canada 2020/Flickr Commons.

Dette er dataen Ap lagrer

Appen gir mulighet til å samle inn navn, adresser og telefonnummer til potensielle velgere, i tillegg til å samle inn svar på spørreundersøkelser, men Ap vil ikke lagre data om navn, kjønn og alder, opplyser partikontoret.

De understreker at metoden er helt i tråd med GDPR-regelverk, altså at ingen informasjon lagres uten samtykke. 

I 2019 ble metoden testet så smått i Oslo, Bergen og Trondheim. Evalueringen fra partikontoret så langt er at metoden har fungert bra.

Nå på nyåret skal appen brukes for å systematisere innspill til programprosessen til Ap. 

– Når det gjelder informasjonen som velgerne gir oss om hva de er opptatt av så vil det brukes i politikkutvikling og kampanjen fram mot Stortingsvalget i 2021, og vi beholder ikke dataene lenger enn det vi trenger i politikkutviklingen, sier Kallset.

Appen skal Aps frivillige etter hvert bruke når de går på husbesøk til potensielle velgere. Svar de gir til Aps dørbankere om hvilke politiske saker som opptar dem blir da registrert i appen. Appen lagrer og systematiserer deretter informasjonen automatisk og lager rapporter om hva som opptar folk i det geografiske området dørbankerne har vært.  På denne måten er det mulig å lage folkemøter og snakke med folk i dette området, om saker de er spesielt opptatt av.

Saken fortsetter under bildet

###

Slik kan det se ut når  frivillige systematiserer dørbank-aksjonene sine ved hjelp av appen fra Ecanvasser. Foto: skjermdump.

– Husbesøk og kontakt med velgerne er noe av det viktigste vi holder på med i et politisk parti, men mye av den kunnskapen vi får fra slike samtaler om hva folk er opptatt av, forsvinner i dag. Ny teknologi gir oss bedre muligheter til å samle disse innspillene og bruke dem til å lage god politikk, og å følge opp en dialog med velgerne, sier Kallset.

Tidligere har Ap brukt systemet Mosaic for å finne de mest sannsynlige Ap-velgerne i forbindelse med husbesøk. I en omtale i Aftenposten tilbake i 2013 kommer det fram at appen bruker befolkningsstatistikk fra SSB, eiendomsdata, ligningsdata, informasjon fra Folkeregisteret og data fra Forbruker og Media-undersøkelse fra TNS Gallup.

Skreddersydd kampanje

I tillegg til bistand med husbesøk har Ap fått utviklet nye annonser i digitale medier.

Helt konkret vil partiet bruke annonser til å komme i kontakt med folk som er interessert i Ap, ved å spørre om de vil få tilsendt e-poster fra partiet, og hvilke politiske saker de er opptatt av. Slik vil partiet kunne gi skreddersy informasjon om politikken deres ut ifra det den potensielle velgeren er interessert i. For eksempel om arbeidslivspolitikk om personen de vil nå er spesielt opptatt av arbeidsliv.

Saken fortsetter under bildet

###

Seksjonssjef i Datatilsynet Catharina Nes råder partiene til å lage egne retningslinjer for bruk av persondata i valgkamp. Foto Åse Mikkelsen/Datatilsynet.

De store partienes privilegium

Bruk av personopplysninger og dataanalyse er altså ikke noe nytt i valgkamper, men mulighetene for målretting og systematisering av data er rikere i dag. Seksjonssjef i Datatilsynet Catharina Nes spådde i fjor at lokalvalgkampen i 2019 ville bli den mest teknologisk avanserte noensinne.

– Vi undersøkte i fjor partienes bruk av digital målretting av politiske budskap. Konklusjonen er at norske partier er varsomme ved bruk av mikromålretting, sier Nes til Dagsavisen.

Ingen av partiene hadde imidlertid nedskrevne retningslinjer for bruk av persondata i valgkampen. Rammebetingelsene for bruken settes i hovedsak av loven, hvilken teknologi som er tilgjengelig og ikke minst økonomi.

– 3,2 millioner er jo en relativt høy sum, så dette er nok ikke noe alle partiene har mulighet til å bruke penger på.

I Norge, med sin befolkning på 5,3 millioner innbyggere, er det også begrenset hvor verdifullt mikromålretting er. I større land som Storbritannia og USA er potensiale større, og Cambridge Analytica- skandalen viste hvordan det kan gå i ytterste konsekvens.

– Har du mye data om velgerne, og kan spisse budskapet veldig mot den enkelte, så er risikoen for manipulasjon større. Da kan partiene få et urettmessig overtak over velgerne som på sikt kan skade tilliten til det politiske systemet, sier Nes.

Les flere saker på Dagsavisen.no:

66.000 kroner mindre til AAP-mottakere under 25 år

Ap frykter psykolog-kutt: – Psykisk syke har ingen garantier

Fra nyttår skjerpes kravene for rapportering på likestilling i norske bedrifter

Mer fra Dagsavisen