Selskapet heter verken Go-Ahead eller SJ, men Arctic Train og mangler nå bare de nødvendige tillatelser fra Statens jernbanetilsyn før første avgang på Ofotbanen mellom Narvik og svenskegrensen er et faktum.
– Vi har tre togsett som står klare og kunne ha startet våre opplevelsesbaserte togturer i dag, forteller markedssjef Bjørn Ekrem i Arctic Train.
I det ligger at togselskapet primært vil tilby togreiser rettet mot ferie- og fritidsmarkedet.
– Tog blir mer og mer populært og trendy. Det treffer en nerve, sier Ekrem.
Saken fortsetter under bildet.
Bjørn Ekrem.
Les også: Stadig flere tar toget
Etterspør chartertog
Kommunikasjonssjef Gina Scholz i Vy, kan skrive under på at charter- og turisttog er i vinden.
– Vi får hele tiden forespørsler knyttet til tilrettelagte togturer i form av egne togavganger sammen med forskjellige samarbeidspartnere, forteller hun.
– Det mest profilerte chartertoget vi har hatt de senere årene, kan vel sies å være Sommertoget i samarbeid med NRK, tilføyer hun.
Den 20,4 kilometer lange Flåmsbana er selve kroneksempelet på at turister gjerne reiser med tog i Norge, med høye passasjertall på sommerstid allerede i en årrekke.
Svenske SJ, som overtar sju jernbanestrekninger i Norge fra juni neste år, har også planer ut over den ordinære rutetrafikken. Selskapet ønsker å kjøre chartertog til og fra ulike arrangementer ulike steder.
– Vi har anledning til å sette opp chartertog på flere strekninger, først og fremst Raumabanen og Meråkerbanen. Det er de to banene hvor det er mest sannsynlig, uttalte direktør for SJ Norge, Bendek Maartmann-Moe, til Trønder-Avisa i juli.
Saken fortsetter under bildet
De tidligere røde NSB-togene er nå lakkert blå og er klare til å ta imot de første turistene før jul, hvis Statens jernbanetilsyn gir sin velsignelse. Arctic Train håper at også nordlys og midnattssol vil bidra til å lokke mange turister nordover til Narvik etter hvert, en by som har store reiselivsambisjoner. FOTO: ARCTIC TRAIN
Les også: Åpner Norges lengste rute uten togbytte
«En av Europas vakreste»
I Narvik har Arctic Train latt seg inspirere at Flåmsbana, men også av hva den svenske gruvebyen Kiruna, i den andre enden av Ofotbanen, har fått til.
– Kiruna har ikke mer enn 25.000 innbyggere, men likevel 600.000 gjestedøgn årlig, forteller Ekrem. Mange av turistene kommer til byen med fly, men også togtrafikken dit er økende.
Også det at Ofotbanen byr på spektakulære naturopplevelser (Bane Nor omtaler jernbanestrekningen som «en av Europas vakreste») og at Narvik har anløp av cruiseskip, gjør at Ekrem har stor tro på at Ofotbanen kan bli et svært populært turistmål.
Hvis bare Statens jernbanetilsyn gir tommelen opp.
– Alt avhenger av søknadsdokumentet vi sender Statens jernbanetilsyn i månedsskiftet september/oktober. Så enkelt og så vanskelig er det, sier Ekrem.
– Vi fikk brev om at trafikkeringsretten er innvilget, så sent som tirsdag, men ennå gjenstår lisens og sikkerhetssertifikat. I et møte med Statens jernbanetilsyn 14. oktober, skal vi presentere søknadsdokumentet vårt i sin helhet, og jeg føler vi har en veldig god søknad.
I dag trafikkeres Ofotbanen av både malmtog på opptil 750 meter, og containertog på vei mellom Alnabru i Oslo og Narvik.
– Det er definitivt behov for dobbeltspor på strekningen, sier Ekrem, men samtidig tror han ikke det vil by på problemer om Arctic Trains tog må finne seg i å vente på et malmtog. Tvert imot tror Ekrem det kan bli en opplevelse i seg selv for turistene å beskue noe slikt.
Saken fortsetter under bildet
Les også: Jernbanedirektoratet må svare Dale om togproblemer
Gamle NSB-tog
Togene som Arctic Train allerede har kjøpt inn, er gamle NSB-tog, type 69. Nå er de blitt pusset opp på alle mulige måter, for å kunne tilfredsstille turistenes krav.
Det å ha tillatelse til å drive jernbanevirksomhet i Norge, er forøvrig ikke noen sjeldenhet. Fire selskaper har tillatelse til persontrafikk nasjonalt, per dags dato. Det er Vy, Gjøvikbanen, Flytoget og SJ. Go-Ahead får trolig sin tillatelse snart. Sju selskaper har anledning til å drive med godstransport på det nasjonale jernbanenettet. Åtte museer/stiftelser/klubber har lov til å kjøre veterantog, mens seks selskaper kan kjøre på sidespor i anledning næringsvirksomhet.
– Alle virksomheter må ha lisens, samt sikkerhetssertifikat del A og B utstedt av sikkerhetsmyndighetene i de land som skal trafikkeres, Skal virksomheten drive persontrafikk i Norge (eventuelt chartertrafikk), kreves i tillegg tillatelse fra Samferdselsdepartementet, får Dagsavisen opplyst fra Statens jernbanetilsyn.
– Tilgang til jernbanesporet fordrer en tillatelse fra Bane Nor. Virksomheten må også være tilknyttet bransjeforeningen Jernbanevirksomhetenes sikkerhetsforening, tilføyes det.
– Vi har et godt håp om å komme i gang før jul, sier Ekrem.
Det å komme så langt, har tatt tid for Arctic Train.
– Ideen om dette ble unnfanget for 12-15 år siden, forteller Ekrem.