Når Fisher har avreise fra Oslo, er det med vissheten om at han ikke vil være framme ved bestemmelsesstedet før mer enn 37 timer senere. Verst av alt – dette har Fisher jevnlig utsatt seg for i godt og vel fem år.
– Siden slutten av 2013 har jeg tatt toget hjem til Wales og tilbake minst tre ganger i året, og ofte mange flere. I denne perioden har jeg også vært på omtrent ti bryllup, og så er det andre reiser knyttet til for eksempel bursdager og familien, forteller Fisher.
Han er født og oppvokst i Cardiff, flyttet til Oslo i 2010, fikk det han omtaler som drømmejobben i Naturvernforbundet i fjor og er nå dessuten del av sentralstyret i Rødt, hvor han skal ha ansvar for miljøpolitikken.
Les også: Svenske SJ planlegger en rekke flere togavganger til utlandet
Fra vondt til verre
Dagsavisen har i flere artikler de seneste dagene omtalt det dårlige togtilbudet fra Norge til Sverige og Danmark og videre til kontinentet.
– Mye av tida brukes i Skandinavia, siden togene er så treige. Oslo til Göteborg er spesielt problematisk, og buss er raskest der, sier Fisher om sine hyppige langreiser med tog.
Han kan også fortelle at ting har endret seg til det verre.
– Den største endringen er at nattoget fra København til Köln forsvant fra 2014/2015. Nå må jeg overnatte i Hamburg. Det er mange billige hoteller rundt Hamburg sentralstasjon, men det er klart at det innebærer nok en stor utgift i en allerede dyr reise.
Den seneste turen til Wales kostet ham i underkant av 3.500 kroner, inkludert hotellrommet i Hamburg.
Fisher må innom minst fire forskjellige nettsider for å få kjøpt de billettene han trenger, blant annet sidene til SJ i Sverige og Deutsche Bahn i Tyskland.
– Noe som stadig bekymrer meg er om jeg gjør det på en feil og dyrere måte enn jeg kunne ha gjort det, men det krever det mye å finne ut av.
Les også: Fullt på nattoget nesten hver natt: – Ethvert hotell ville ha misunt Vy (+)
– 100 prosent
– Reisene mine er kun blitt mulige fordi jeg har hatt heltidsjobb siden 2013. Og så har jeg kjøpt et BahnCard hos Deutsche Bahn som gir 25 prosent rabatt på tog i Tyskland, i tillegg til bonuspoeng, fortsetter Fisher.
Klimaeffekten ved å bytte ut fly med tog, gjør det likevel verdt det, mener Fisher.
– Hvis jeg bare erstattet fly med tog ville effekten vært stor, men det er også slik at SJs tog i Sverige bruker fornybar energi, og kjøpet av BahnCard gjør at min tur i Tyskland blir 100 prosent fornybar. Da blir utslippene enda lavere.
– Hva kan gjøres for å redusere reisetida med tog?
– Togforbindelsene mellom Norge og Europa må bli mye, mye bedre. Nattog til Hamburg, slik Norge hadde før, ville ha spart meg for én hel dag og hotellkostnadene.
– Hva gjør du i alle de mange timene på toget?
– Jobber. Jeg har skrevet mye av doktorgraden min på togene, svarer Fisher.
Slik er reiseruta
Slik var Fishers siste togreise:
Fra Oslo til Wales:
Dag 1:
Oslo-Göteborg (buss): 08.00-11.20.
Göteborg-Malmö: 11.39-13.57.
Malmö-København: 14.13-14.48.
København-Fredericia: 16.52-18.38.
Fredericia-Flensburg: 18.46-20.07.
Flensburg-Neumünster: 20.15-21.22.
Neumünster-Hamburg: 21.28-22.16
Dag 2:
Hamburg-Köln: 06.46-10.50.
Köln-Brussel: 11.43-13.35.
Brussel-London: 14.50-16.05.
London-Cardiff (buss): 17.30-21.15.
Les også: Nordmenn er vesentlig mer fornøyd med fly enn Vy
Fra Wales til Oslo:
Dag 1:
Cardiff-London (buss).
– Jeg gjør dette vanligvis på tre dager og bruker den første dagen/kvelden til å besøke venner i London. Da overnatter jeg også i London, enten med venner eller på et hotell i nærheten av Kings Cross St. Pancras og Eurostar-terminalen, forteller Fisher.
Dag 2:
London-Brussel: 10.58-14.05.
Brussel-Köln: 14.25-16.15.
Köln-Hamburg 17.09-21.17.
Dag 3:
Hamburg-Neumünster 06.40-07.30.
Neumünster-Flensburg 07.34-08.42.
Flensburg-Fredericia 08.48-10.14.
Fredericia-København 10:21-12:08.
København-Göteborg 13.27-17.10.
Göteborg-Oslo (buss) 17.43-21.20