Innenriks

Statens vegvesen anmelder Bring for sosial dumping

Statens vegvesen har anmeldt Bring til Arbeidstilsynet for sosial dumping. – De er absolutt ikke verst i klassen, problemet er at de er i en klasse man ikke ønsker å være i, sier Statens vegvesen.

I en kontroll på Krossmoen i Rogaland mandag ble et vogntog fra Bring Trucking, det slovakiske datterselskapet til Bring Norge, stoppet. Bak rattet satt en serbisk sjåfør.

– Denne sjåføren har en grunnlønn på 580 euro i måneden. Han får et tillegg for kost i Norge, men det er penger som ikke teller inn i sykepenger eller pensjon. Det er en måte å holde lønningene til sjåførene nede på, sier seniorinspektør i Statens vegvesen, Kenneth Holm Vestby og legger til:

– Når sjåfører kjører midlertidig kabotasje i Norge, så skal de ha norsk minstelønn. Denne sjåføren, som så mange andre vi har møtt, har kjørt i årevis på norske veier og aldri sett noe til det på lønnsslippen.

Lastebilen var også overlastet, noe som førte til et gebyr på 8750 kroner.

LES OGSÅ: Bring-sjåfør filmet testjuks – fikk riktig svar på forhånd

Timelønn på 35,79 kroner

I skrivende stund veksles 580 euro til 5.367,96 norske kroner. Dersom man regner 37,5 timers uke og fire uker i måneden, så får man da en timelønn på 35,79 kroner.

– Sjåførene er egentlig redde for å snakke om lønns- og arbeidsforholdene sine, de har forbud mot det i kontraktene sine, sier Vestby.

Det er ikke noe unormalt med kontrakten mener Bring:

– Det står i kontrakten til Bring Trucking at man ikke skal snakke om lønnen med andre, men i Slovakia er lønn er etter loven offentlig informasjon, og vi justerer kontraktene, sier Eckhoff.

Norsk minstelønn

I 2017 sto sjåfører fra Bring Trucking fram i saker hos BBC med lignende lønn, det samme skjedde hos blant annet Nettavisen og lastebil.no i høst. Pressesjefen i Posten Norge-konsernet, John Eckhoff, kjenner seg ikke igjen i beskyldningene.

– Våre sjåfører i Bring Trucking lønnes etter slovakiske betingelser og får norsk minstelønn når de kjører kabotasje. Dette viser også samtlige tilsyn fra Arbeidstilsynet. Den aktuelle transporten er for øvrig ikke kabotasje, men en internasjonal transport. Vi undersøker videre hvorfor bilen kjørte med overvekt, sier Eckhoff til RA.

– Ingenting har skjedd

Mandagens anmeldelse er ikke første gang Statens vegvesen anmelder Bring. Allikevel skiller denne anmeldelsen seg ut.

– Vi har anmeldt Bring til Arbeidstilsynet for sosial dumping. Vi har gjort det mange ganger tidligere også, da har det gått på lønnsforhold. Der har ingenting skjedd, nå anmelder vi dem for sjåføren ikke har skikkelig soveplass. Sjåføren sover i lastebilen i ukevis, sier Vestby.

Bring mener dette er som det skal være.

– Innen internasjonal transport er det helt vanlig at sjåførene til daglig overnatter i lastebilene. For ukehvil tilbyr vi hotell og flere steder har vi også fasiliteter der de kan overnatte, sier Eckhoff.

Ukehvil må være på minst 45 timer maksimum seks døgn etter forrige ukehvil. I 2017 ble det lovfestet at denne hvilen ikke kan gjøres i lastebilen.

LES OGSÅ: Verdens største på Sola

– Opererer i gråsone

De siste årene har det vært flere oppslag i mediene på Bring i forbindelse med kabotasje (se faktaboks). Kabotasje er transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser. I EU/EØS-området kan en utenlandsk transportør utføre tre transportoppdrag i løpet av syv dager.

– Den serbiske sjåføren kjørte på midlertidig kabotasje. Ved at man sender han over grensen mellom Sverige og Norge, så fornyer man den muligheten i en gråsone i regelverket. Regelen er egentlig laget med tanke på miljøet, for at man ikke skal måtte kjøre tomme lastebiler, sier Vestby.

RA stiller Bring spørsmålet om det er sånn at de sender sjåfører mellom Norge og Sverige for å utnytte smutthullet i regelverket:

– Vi kjører veldig lite kabotasje. Man har mulighet til tre turer i løpet av syv dager etter at man har kommet inn med en internasjonaltransport, men for vår del skjer det langt oftere at man laster opp for å kjøre ut av landet igjen, kontrer Eckhoff.

Han sier Bring også tar ansvar dersom når de henter inn hjelp til transport.

– Vi tar også et stort ansvar for våre underleverandører som vi bruker til å kjøre til Norge. Vi setter samme krav til dem som vi gjør til alle andre i Posten Norge-systemet, sier Eckhoff.

Vil ikke henge ut Bring

Statens vegvesen synes det er viktig å få fram at de ikke har som et mål å «ta» Bring, men at de ønsker en forandring i transportnæringen.

– Vi ønsker ikke å henge ut Bring. De er absolutt ikke verst i klassen, problemet er at de er i en klasse man ikke ønsker å være i, sier Vestby.

– Vi ønsker en forandring i transportnæringen i Norge der man får slutt på den kyniske bruken av utenlandske sjåfører. Det er sjåførene som blir stående igjen med problemene når de blir tatt i kontroll, og jeg må innrømme at jeg har gått gråtende hjem fra jobb. Det er mennesker det er snakk om.

Vestby og Statens vegvesen får støtte fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF)

– Denne anmeldelsen er enkeltsak på noe vi har sett flere tilfeller av. Vi er veldig fornøyd med at Statens vegvesen bidrar til å sette søkelyset på dette, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i NLF og legger til:

– Vi kan ikke annet enn å håpe på at det kommer en forandring. Mer søkelys øker sjansen for det.

LES OGSÅ: Polakker dømt for å ha smuglet alkohol som byggevarer

Sosial dumping

På Arbeidstilsynets hjemmesider oppgis det at man med sosial dumping særlig mener utenlandske arbeidstakere som utfører arbeid i Norge til vesentlig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn norske arbeidstakere.

Det er også sosial dumping dersom arbeidstakerne gis vesentlig dårligere arbeidsvilkår, som belastende overtidsordninger, manglende sikkerhetsopplæring eller dårlig ivaretakelse av arbeiderens sikkerhet under utførelsen av arbeidet.

– I noen næringer er arbeidstakere oftere utsatt for sosial dumping. Eksempler på næringer hvor sosial dumping er mer utbredt er bygg og anlegg, verftsindustrien, renhold, landbruket, fiskeindustrien, transport, bilpleie og overnatting og servering, skriver Arbeidstilsynet på sin hjemmeside.

Det er Arbeidstilsynet som håndhever arbeidsmiljøregelverket.

Mer fra Dagsavisen