Innenriks

Ber om mulighet til nullutslipp

Tungtransporten vil fortsette å spy ut CO2 hvis dagens politikk videreføres, advarer Torbjørn Johannson i ASKO.

klimaambisjoner: Torbjørn Johannson vil gå i null på klimafronten. Her er han med en av ASKOs lastebiler som går på biogass. – Biogass basert på avfall er et godt alternativ, sier Johannson. Det er likevel el-lastebiler og hydrogenlastebiler ASKO primært ønsker å satse på, fordi det er nullutslippskjøretøy.Biogass er også «så mangt», noe ikke alle er klar over. Det kan være naturgass og da er det jo ikke et så bra alternativ, eller den kan gå på avfall (som våre gjør) og da er det et godt alternativ. Bioetanol er kun basert på avfall og slik sett «udiskutabel». Vår bioetanol er et biprodukt fra celluloseproduksjonen på Borregaard.
klimaambisjoner: Torbjørn Johannson vil gå i null på klimafronten. Her er han med en av ASKOs lastebiler som går på biogass. – Biogass basert på avfall er et godt alternativ, sier Johannson. Det er likevel el-lastebiler og hydrogenlastebiler ASKO primært ønsker å satse på, fordi det er nullutslippskjøretøy.Biogass er også «så mangt», noe ikke alle er klar over. Det kan være naturgass og da er det jo ikke et så bra alternativ, eller den kan gå på avfall (som våre gjør) og da er det et godt alternativ. Bioetanol er kun basert på avfall og slik sett «udiskutabel». Vår bioetanol er et biprodukt fra celluloseproduksjonen på Borregaard.
Publisert Sist oppdatert

Styrelederen i ASKO, som har en flåte på 600 lastebiler, tror det er «helt utopisk» med nullutslipp i tungtransporten uten endringer av ikke minst dagens bompengeordninger.

– Bompengefritak ikke bare for el og hydrogen, men også for lastebiler som går på biodrivstoff, vil være noe som monner, sier Johannson.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS