Innenriks

Anbefaler bruk av andre materialer i støyskjermer

– Vi anbefaler å begrense bruken av gjennomsiktig materiale i støyskjermer.

Det sier Helena Gabriella Axelsson, sjefingeniør ved klima- og miljøseksjonen i Vegdirektoratet.

Glassfasader, vinduer og støyskjermer er fuglenes dødeligste fiende. Det anslås at millioner av fugler dør hvert år etter å ha fløyet inn i glass.

– Jeg blir ganske oppgitt når jeg ser hvor mye glass og plexiglass som settes inn i for eksempel støyskjermer langs veier. Dette er helt unødvendige dødsfeller for fugl, sier konservator Alf Tore Mjøs, leder av Ringmerkingssentralen ved Museum Stavanger, som administerer all merking av ville fugler i Norge.

I dag er det rundt 600 kilometer med støyskjermer langs riks- og fylkesveiene. I hvor stor grad disse støyskjermene er laget av gjennomsiktige materialer som glass og plast, har ikke Axelsson oversikt over.

Les også: Fuglenes dødeligste fiende

Fuglehensyn

– Hvorfor mener dere bruken av gjennomsiktige materialer bør begrenses?

– Det har flere årsaker, for eksempel på grunn av faren for at fugler flyr på skjermen, svarer Axelsson.

I Statens vegvesens håndbok om veibygging heter det derfor:

«Fare for hærverk, kostbar utskiftning av glasset, påflyvning av fugl og behov for vasking tilsier at bruk av glasskjermer må vurderes spesielt. Busker og trær inntil slike skjermer øker faren for påflyvning av fugl og bør unngås der dette er et problem. Markering med vertikale striper på glasskjermer har vist seg effektivt og kan redusere kollisjonsraten med opptil cirka 80 prosent».

– Hvorfor er gjennomsiktige materialer i det hele tatt aktuelt i støyskjermer, når de kan være farlige for fugler?

– Det kan for eksempel være at man ønsker å gi trafikantene utsyn, svarer Axelsson.

I håndboken om veibygging heter det også at «glasskjermer reduserer barrierevirkningen av skjermen».

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Flere kommer

Alternativene til glass eller plast i støyskjermer er flere. Ofte lages slike skjermer av en kombinasjon av både betong, tre, stål og gjennomsiktig materiale. Skal støyskjermen være effektiv må den dessuten være tett og ikke ha åpninger og sprekker. I forbindelse med regjeringens omfattende planer om videre veiutbygging, vil det bli bygd flere støyskjermer.

– For at det kan være aktuelt med en støyskjerm må det være en gjennomsnittlig støynivå gjennom døgnet på over 55 decibel, forteller Axelsson.

Mer fra Dagsavisen