Årets Black Friday slo alle salgsrekorder og julehandelen er i ferd med å gå inn i sin travleste fase. Til sammen er det ventet at vi kommer til å shoppe for 56 milliarder kroner bare i desember, tilsvarende 10.710 kroner på hver.
Samtidig opplever to av tre foreldre å bli utsatt for press fra omgivelsene til å kjøpe dyre klær og utstyr til barna, viser en undersøkelse NyAnalyse har utført på vegne av økonomiforeningen Econa.
Tre av fire foreldre til barn i ungdomsskolen og videregående svarer at de gir etter for dette presset, og i størst grad de unge foreldrene på mellom 30 og 39 år.
Foreldre må tørre å sette grenser, mener administrerende direktør Tom Bolstad i Econa.
– Vi må stå imot presset. Tar man ukloke valg, kan det få store konsekvenser for den enkelte. Her handler det om kunnskap og bevissthet. Det hjelper ikke at juleribba er på tilbud hvis du betaler den med kredittkort, sier Bolstad.
Les også: Dro kortet for 3,6 milliarder
Ber skolen ta ansvar
Ifølge Bolstad viser tidligere undersøkelser at dårlige forbruksvaner går i arv. Derfor er det ekstra viktig at barn lærer om god økonomistyring fra tidlig alder av, mener han.
– Skolen må ta ansvar for å få opp økonomikunnskapen blant barn og unge. Hvis vi overlater det til foreldrene, vil noen falle gjennom, sier Bolstad.
– For foreldrene handler det om å snakke med barna om penger og lære dem at det er noe man jobber for og må bruke fornuftig. Vi har sett gode effekter av at foreldrene lar barna ha en liten pott med penger som de selv disponerer over.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
Barna sparer selv
I handlegata Karl Johan i Oslo sentrum treffer Dagsavisen Anita Antonsen (39) og moren Karin Gamme (70). Antonsen forteller at hun foreløpig ikke har merket noe press fra barna på åtte og elleve år.
– Vi snakker om pengebruk hjemme, og de sparer selv til det de ønsker seg. Jeg har ikke følt på noe press til nå, men kanskje det blir verre på ungdomsskolen, sier Antonsen.
Heller ikke mor Karin opplevde at datteren maste seg til dyre klær og nytt utstyr da hun var yngre.
– Det var ikke sånn på den tida, sier hun.
– Men jeg husker at jeg fikk sånne Levis-selebukser, tilføyer datteren.
Råder foreldre til åpenhet
Også forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB oppfordrer foreldre til å være åpne med barna om familieøkonomien.
– Foreldre må fortelle barna hvor mye penger familien har og hvor mye som går ut. Da vil de lettere forstå at familien ikke har råd til å kjøpe det tilsynelatende alle andre har. Det går også an å legge ut et spørsmål på klassens Facebook-side om det stemmer at alle har det barnet ditt ønsker seg, og da vil som regel bare én eller to svare ja, sier Sandmæl.
Kjøpepresset kan også avta etter hvert som barna får tenkt seg om, tror Sandmæl.
– Hvis barna får tid til å områ seg, er det fort slik at de plutselig ikke synes det de ønsket seg er så viktig lenger. Og så kommer det plutselig noe nytt de vil ha. Sier du ja første gang, slutter det ikke der, sier Sandmæl.