Innenriks

Vil beholde Nye Veier

Han har kalt det det Norges største bompengevedtak. Nå vil Geir Pollestad beholde Nye Veier, og legge det under Statens Vegvesen.

Geir Pollestad (Sp). Foto: Fredrik Varfjell/NTB scanpix

På Senterpartiets landsmøtet i helgen skal partiet beslutte hva de skal gjøre med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens (Frp) prestisje prosjekt: Nye Veier AS.

I partiprogrammet foreslås det at veiutbyggingsselskapet legges ned. Sentralstyret har innstilt på at selskapet skal opprettholdes til veiprosjektene de har inne er fullført, mens Sp-topp og leder av næringskomiteen Geir Pollestad vil beholde Nye Veier og legge det under Statens Vegvesen.

–  I 2013 foreslo jeg å etablere et eget utbyggingsselskap. Det fikk jeg ikke med meg partiet på.  Nå er Nye Veier etablert, og jeg mener det nå er fornuftig å legge Nye Veier under Statens Vegvesen, sier Pollestad som på landsmøtet vil forsvare opprettholde Nye Veier.

Det på tross av at Pollestad tidligere har uttalt til Dagsavisen:  – Jeg står ved at veiselskapet er Norges største bompengevedtak.

Les også: Skal bygge vei dobbelt så raskt

Han har også kalt Nye Veier en svært byråkratisk løsning og som skyver regningen over på kommende regjeringer.

– Nye hoder med gode ideer

Pollestad understreker at han mener det er måten Solvik-Olsen har organisert Nye Veier på vil gi oss en bompengebombe.

Han minner om at Sps alternativ til Nye Veier var «prioriterte prosjekter», da de styrte samferdselsdepartementet.

–   Det er klart det er mulig å gjøre store endringer i måten vi bygger vei på I Norge. Statens Vegvesen har betydelig forbedringspotensial, mener Sp-politikeren.

–  Nye Veier har fått inn noen nye hoder med mange gode ideer, men de har fått for mange begrensninger sier Pollestad.

Les også: Ny ruspolitikk på trappene

 Forbli i Kristiansand

Selv om Nye Veier skal ligge under Statens Vegvesen vil ikke Pollestad endevende organisasjon.

– Vi får se på om det skal fortsette å være et statlig selskap, men Nye Veier skal fortsatt ligge i Kristiansand og ha ansvar for de prosjektene de har i dag.

Les også: Trosstrid i Sp-toppen