Innenriks

Nav tvinger eldre på nett

600.000 pensjonister og uføretrygdede får ikke lenger utbetalingsmeldinger fra Nav i posten. Pensjonist Sven Ekholt (79) føler seg overstyrt.

Sven Ekholt (79) har lært seg å bruke nettbrett. Men han liker ikke at Nav går over til å gi informasjon om pensjonen på nett.

Fra midten av denne måneden sender ikke Nav lenger ut melding om pensjonsutbetalinger i posten. I første omgang gjelder det dem som har registrert seg med mobil eller e-post hos en offentlig nettjeneste.

– En stor gruppe mennesker vil nå bli satt i den situasjonen at de ikke lenger får informasjon fra Nav. Mange pensjonister og uføretrygdede mangler kunnskap om bruk av data og nett, sier Sven Ekholt.

79-åringen synes viktig offentlig informasjon bør komme i posten.

Tar seg til rette

– Nav tar seg til rette. Selv om stadig flere er på nett, kan de ikke overstyre oss på denne måten.

Selv drar Ekholt fram et nettbrett og forteller at han er under opplæring – av barnebarnet. Han synes mye er positivt med den digitale verden, men vil gjerne bestemme selv når han skal dyttes inn i den.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Digital revolusjon

– Dette er enda en ting i den digitale revolusjonen der de eldre blir satt utenfor, sier Christin Engelstad, kommunikasjonssjef i Seniorsaken.

Hun sier at eldre blir tilsidesatt av banker og nesten alle offentlige institusjoner.

– Staten burde prøve å få til en omsorgsfull omlegging. Majoriteten av eldre vil aldri komme på nett. Vi synes at de store institusjonene som staten og de store bankene har et spesielt samfunnsansvar. Jeg skjønner at de gjerne vil at flest mulig skal bruke nettet, men de må også ta vare på dem som ikke mestrer det, sier Engelstad.

Nav sender i dag om lag 20 millioner utbetalingsmeldinger i posten per år.

– Pensjonistforbundet forstår at Nav ønsker å spare utgifter til trykking og utsendelse av utbetalingsmeldinger, sier områdeleder Eyvind Frilseth i Pensjonistforbundet.

– For mange pensjonister er det ikke noe problem å sjekke utbetalingene på nett. Men for andre vil det by på problemer. Selv om de har hatt kontakt med det offentlige på nett, betyr det ikke at de behersker nettbaserte løsninger. Mange har fått hjelp fra for eksempel ektefelle, barn eller venner. Disse må fortsatt kunne be om å få utbetalingsmeldingene på papir, sier Frilseth og håper Nav kan vise mer fleksibilitet.

Les også: Slåss for 750.000 eldre

Stortingets ønske

Geir Axelsen, økonomi- og styringsdirektør i Nav, sier Nav jobber med at stadig mer kommunikasjon med brukerne skal skje digitalt. Han sier Nav sparer betydelige summer på å slutte å sende utbetalingsmeldinger i posten.

– Dette vil nok for de aller fleste ikke være komplisert eller representere noe dramatikk, sier Axelsen.

Litt over 522.000 pensjonister og uføretrygdede vil fortsatt få brev om utbetalingene i posten.

Les også: I tet på sykling for eldre

– Vi går kun over til digital utsendelse til folk som har vært inne på offentlige nettsider og lagt inn sin e-postadresse eller mobilnummer på et eller annet tidspunkt. Vi må ikke undervurdere deres evne til å bruke nettet. De fleste har nettbank-løsninger allerede. Det nye nå er bare at de ikke får en egen papirslipp i postkassa. I stedet får du informasjonen direkte på Din side på siden «Ditt nav». Er det noe man ikke skjønner kan man fortsatt få bistand direkte per telefon eller nett, sier Axelsen.

Han tror de fleste vil være i stand til å håndtere dette på en grei måte, eventuelt få venner eller familie til å bistå. -Dette vil nok for de aller fleste ikke være komplisert eller representere noe dramatikk, sier direktøren i NAV.