Innenriks

Barnas lek blir dyrere

Norske foreldre betaler stadig flere millioner for at barna skal få leke og feire bursdag i stadig flere lekeland.

1 av 2

Nordens «største og best besøkte lekelandkjede», Leos lekeland, hadde alene en omsetning på om lag 120 millioner kroner, fordelt på cirka 1,5 millioner besøkende, i sine ni norske lekeland i fjor.

Daglig leder i Forskningsstiftelsen Fafo, Tone Fløtten, som har jobbet mye med barnefattigdom, er skeptisk til utviklingen.

– Ikke alle foreldre har råd til å være med på dette, påpeker hun.

Samtidig advarer Fløtten mot at det kan oppstå konkurranse barna imellom, om hvem som har den fineste bursdagsfeiringen.

– Da jeg bodde i USA et års tid, ble jeg overrasket over standarden på noen av bursdagsfeiringene der, med hoppeslott, klovner, sminkører og ballongkunstnere. Det var ikke måte på hvor spektakulære noen av disse feiringene var, forteller Fløtten.

Skal doble omsetningen

For Leos lekeland har foreldre som vil skjemme bort barna sine, blitt «big business» i løpet av kort tid. Lekelandkjeden, som har sitt hovedkontor i Luleå i Sverige, ble etablert så sent som i 2006. I perioden 2016-2019, regner markedssjef Anders Forssten med en dobling av både omsetningen og antallet besøkende i Norge. Årsaken til det er åpningen av omkring seks nye lekeland i tillegg til de ni som kjeden allerede har her. Det er blant annet aktuelt med nye etableringer i Oslo, Drammen og Trondheim allerede i år.

Også en rekke andre lekeland melder om stor pågang av besøkende. Åpne dører sju lange dager hver uke, inkludert julaften og nyttårsaften for enkeltes del, bidrar til å gjøre lekelandene enda mer attraktive for både barn og foreldre.

Jevnlig kommer det dessuten nye aktører til. Megafun Factory i Lørenskog, håper å åpne snart, og vil ifølge reklamen bli «Nordens største innendørs opplevelsessenter» med sine 5.000 kvadratmeter.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Diamant-bursdag

Et besøk i et lekeland kan fort bli en dyr fornøyelse, spesielt hvis det er snakk om å arrangere barnebursdag med gjester der. Både Leos lekeland og andre lignende firmaer, oppfordrer til slike arrangementer på sine nettsider, og foreldre benytter seg allerede av dette tilbudet i stort monn.

Eventyrfabrikken i Oslo, også kjent som Hopp i havet, opererer i den anledning med både «diamantbursdag», «gullbursdag» og «sølvbursdag», avhengig av hvor dypt i lommeboka foreldrene vil eller kan grave. En tusenlapp holder ikke lenge i denne sammenhengen.

Hvis det blir slik at det forventes at alle barn skal invitere vennene sine til et lekeland når bursdagen skal feires, kan det få uheldige konsekvenser, påpeker Tone Fløtten i Fafo.

– Vi vet at foreldre er villige til å strekke seg langt for å imøtekomme barnas behov, men spørsmålet er hvor langt de kan strekke seg, fortsetter hun.

– Hvordan bør foreldre forholde seg til lekeland som oppfordrer til barnebursdager der?

– Jeg ønsker ikke å moralisere over at foreldre arrangerer bursdager på ulike måter. Men hva som er et rimelig opplegg for feiringer, kan for eksempel være noe som diskuteres på foreldremøter i barnehagen eller på skolen. Mange foreldregrupper setter jo en grense for hva som er et rimelig nivå på bursdagsgaver i barnehagen eller klassen, svarer Fløtten.

Siden Leos lekeland ble etablert i 2006, har antallet ansatte økt til om lag 600 ved de så langt 27 lekelandene kjeden har i Sverige, Norge og Danmark. Ambisjonen innen utgangen av 2019, er 50 lekeland på mellom 4.000 og 5.000 kvadratmeter hver, opplyser Forssten.

– Fysisk aktivitet

– Hvorfor er det så mange som besøker lekelandene deres?

– Vi er en møteplass for hele familien hvor både barn og voksne trives. De voksne kan koble av i vår restaurant eller leke sammen med barna i lekelandet. Samtidig minsker den aktive spontanleken hos barn i henhold til rapporter fra Verdens helseorganisasjon. Mange foreldre kjenner til dette i og med at barn bruker mer tid med lesebrett, TV og TV-spill. Et besøk i lekelandet er fullt av lek, påfunn og eventyr, samtidig som barna får fysisk aktivitet, svarer Forssten.

Elin Kolle, som forsker på fysisk aktivitet og helse hos barn og ungdom ved Norges idrettshøgskole, gir Forssten rett i at lekelandene er et godt sted for fysisk aktivitet.

– Lekelandene kan være en arena for mye viktig fysisk aktivitet, mener hun.

– Men et annet spørsmål er jo om disse lekelandene kan være sosialt ekskluderende for dem med dårlig råd, tilføyer Kolle.

Prisen for en vanlig enkel dagsbillett for barn mellom to og 16 år, er nå 159 kroner hos Leos lekeland.