Innenriks

Snømageddon: Noen må gå! Men hvem?

Aslak Borgersrud prøver å finne ut av hvem som har skylda for dagens snøkaos.

Bilde 1 av 2

I dag er det oss. Vi oslofolk må bite i oss alle våre nedlatende spydigheter mot amerikanere som ikke takler uvær. Vi må slette vitsene våre på Twitter om hvor dårlig italienere og franskmenn takler et sjeldent snøflak på sørlige breddegrader. I dag er det oss.

Noen desimetere med snø i løpet av nattas mulm og (ikke så veldig) mørke førte til det komplette kaos. I løpet av de drøye fem hundre meterne jeg gikk til banen i dag måtte jeg hjelpe til med å dytte ikke mindre enn fire biler ut av grøfter og veikryss. Jeg har ikke snakket med ett eneste menneske i hele dag om noe annet enn været. Alle busser står. Tilsynelatende de fleste lastebiler også. Det er små og store trafikkuhell over hele byen. Og ennå har jeg ikke sett en eneste brøytebil.

Hvorfor? Hvem har skylda?

Jepp, jeg jobber tross alt i pressa. Vi liker å sette hale på grisen. Vi liker å grave i hvem som har bæsja på spaden, når det stinker i grøfta. Så jeg tok en liten ringerunde.

- Odd Olav Bratteberg i Bymiljøetaten i Oslo Kommune: Hvem må gå?

- Nei, det er ingenting som er feil her fra vår side, sier han.

Bratteberg forteller at de fortsatt har full vinterberedskap i hele fem dager til, så denne vinteren var innafor. De har til og med vært ute i natt og strødd 50.000 tonn salt, preventivt. Og mellom klokkka tre og fire i natt var det allerede 150 brøytebiler ute.

- Men … hvorfor er det da kaos?

- Grunnen til kaoset er de enorme snømengdene på kort tid. Men også det at brøytebilene ikke kommer fram.

Aha! Så mange dårlig skodde biler har prøvd seg ute på glatta i dag, at det forsinker de som aller helst burde vært der, nemlig brøyterne. Og bussene.

- Så det er folket som har skylda?

- Vel, det kunne ha vært bedre om folk hadde kjørt med vinterdekk. Det er ikke tvil om det. Det er helt umulig å komme fram med brøytebil når en bil eller lastebil står på tvers.

- Her er det noen som kjører som ikke burde ha kjørt, sier Bratteberg.

- Men dere, da?  Har det virkelig vært fullt kjør fra brøytebilene? Det er jo ikke måkt noe sted? (Anekdotisk, jeg veit. Men noen ganger må vi bare stole på det vi kan se med det blotte øye)

- Vi må gå gjennom rutinene våre, vi også.

Ingen soleklar sjølkritikk der i gården, altså. Men har virkelig brøytemannskapene brøyta? Det må jo være lov å stille seg det spørsmålet.

- Det vet vi ikke ennå. Vi har kontrollingeniører ute, men vi skal ikke påføre hverandre skyld før vi har gått gjennom rapportene.

Vel. Jeg er, som nevnt, ute etter nettopp å påføre skyld. Men da er det greit å vite hva kravene er, først. Hvordan skal det egentlig være?

Her skal du høre. Oslo Kommune rydder ikke snø selv. Det har de privatisert. Byen er delt inn i flere soner: Sentrum, nord, sør øst og vest. I tillegg kommer riksveier, og (av en eller annen grunn) tidligere riksveier. Selskapene som har fått i oppdrag å rydde snøen er Vaktmesterkompaniet, Hadeland maskindrift og Mesta. Ja, og så har Statens Vegvesen ansvaret for riksveiene.

Når det faller snø skal disse, hvis systemet funker, gni søvnen ut av øynene og komme seg på brøytebilen. Når det har falt fem cm snø skal det brøytes.

Hovedveiene skal da være rydda innen fem timer. Og småveier innen åtte.

Likevel kan jeg se opptil flere veier når jeg skriver dette, rundt halv ett torsdag ettermiddag, som ikke er brøyta.

Så da er det kanskje de private som har skylda? Jeg ringer Vaktmesterkompaniet.

- Hei, det er Helland.

Helland heter Erik til fornavn, og er avdelingssjef på veiservice. Dermed er det vel han som har ansvaret for at gata mi ikke er rydda.

- Hvem har skylda? Hvem skal jeg være sur på?

- Nei, jeg kan nesten ikke svare på det.

Æsj, folk er så ordentlige, nå om dagen.

Men Helland forteller at de har ansatte som bor på forskjellige steder, både i og utenfor Oslo. Og i dag var det ikke lett å komme seg på jobb. Selv for de som lever av å rydde veien for oss andre. Det viste seg at ingen hadde måkt for måkerne.

- Det står jo busser og trailere overalt. Så vi sliter med å få folk på jobb. Nå fikk jeg akkurat melding fra en bil på Ring 2. Vi har en strøbil ute der, som sier at det står helt stille. Folk står langs veiene og legger om til vinterhjul.

- Kom den plutselige vinteren overraskende på?

- Litt overraskende var det jo. Vi hadde satt ut skilter for vårfeiing i dag, flere steder i byen. Hadde det vært et par grader mildere hadde vi feid i dag, i stedet for å brøyte.

- Er det en systemsvikt?

- Kanskje kontraktene burde vært som et brannvesen? At folk bodde i nærheten av der de skulle måke? Det er nok at det står én trailer på tvers i Djupedalen, så er det 10-15 biler som ikke kommer fram. Jeg har en medarbeider som bor ved Ryenkrysset, hun brukte to timer på  å komme seg på jobb i dag.

- Men at bussene står, da? Hvem har skylda for det?

- Jeg har holdt på med veivedlikehold i mange år. Og før hadde jo bussene kjetting. Vi bor jo tross alt i et vinterland, da.

Aha! Bussene! Ruter! Tenk at alle byens busser står stille på grunn av snø! Hva er det for et land vi bor i, egentlig?

Jeg ringer Ruter. Der får jeg snakke med pressevakt Trond Brekke. Han er allerede sitert i ca. alle hovedstadens medier minst fire ganger, så han har åpenbart en travel dag på jobben, stakkar. På den andre sida, det har jo også alle de som brukte to timer lengre enn vanlig på å komme seg dit.

- Hvem må gå?

- Vi er ikke ute etter å fordele noen skyld her, så det må være værgudene.

- Jaja? Er det så veldig uvanlig med litt snø, da?

- Omfanget av været er ekstremt. Vi kan ikke huske å ha opplevd noe liknende.

Brekke påpeker at de visste om det på forhånd. At det har vært strødd i natt, og at brøytebilene var ute før normalt. Men likevel.

- Snømengdene er så store at det rett og slett ikke er forsvarlig å kjøre. Og det gjelder både buss og bil.

- Men … har de ikke vinterdekk, da? Og kanskje kjetting?

- De har helårsdekk. Og er utstyrt med kjetting. Men det er ikke alle bussene som kan bruke kjetting. På leddbussene har det liten effekt.

- Men når er dere i gang igjen?

- Det avhenger av når brøytemannskapene kommer seg frem. Været kan vi ikke styre i dag.

Det siste kan vi vel alle skrive under på.

Og vi kan vel alle velge hvem vi skal skylde på, enten det er værguder, bymiljøetater, busselskaper, snøryddeselskaper eller for den saks skyld vedkommende som bestemte at all denne snøryddinga skulle privatiseres i første omgang.

Men uansett hvem du måtte foretrekke å skylde på: Husk denne dagen neste gang du får lyst til å skrive en syrlig tweet i retning snøvær i det store utlandet.

Vi er faen ikke bedre sjøl.

Mer fra Dagsavisen