Innenriks

Gir turistene Marka

Når Markajentene og Tryvann Vinterpark inntar Grüner Woche i Berlin, verdens største matmesse, er det for å lokke tyske turister til Nordmarka.

Ingrid Rødsten Hansen (til v), Nina Grønvold og Rita Finnerud Larsen hos Markajentene. skal sammen med Tryvann Vinterpark representere Oslo på matmessen Grüne Woche. FOTO: ANDERS BERGERSEN
Publisert Sist oppdatert

Når turistene inntar hovedstaden kommer de sjelden lenger enn til Operaen, Munch-museet, Frognerparken, Bygdøy og Holmenkollen. Alt i kort avstand fra komfortable busseter.

Nå skal de lokkes til å bruke marka, slik vi nordmenn bruker den. Til å gå på tur.

Grüne Woche

15. januar reiser Markajentene og Oslo Vinterpark til Berlin for å representere Oslo på Internationale Grüne Woche. De er valgt ut av Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Innovasjon Norge for vise tyske turister hva Oslo har å by på utover storbyferie, Operaen og Munch.

Mat og kultur står i fokus når den Norske delegasjonen ankommer IGW. Sammen skal Markajentene og Oslo Vinterpark vise hva som befinner seg bak markagrensa.

- Vi jobber for tida med en signaturrute mellom Tryvann og Finnerud. Vi ønsker å vise turister noen av de små perlene som finnes i området. Ruten kan benyttes på ski vinterstid og med sykkel på sommeren. Markastien vil gi turister en god smakebit av det unike med Oslo - by og natur i herlig harmoni, sier Hanne Norstrøm-Ness i Oslo Vinterpark.

Samarbeidet mellom Markajentene og Oslo Vinterpark kom først i gang etter at de møttes til planleggingsmøter i forkant av turen til Berlin.

- Det var først da tanken om å skape noe felles kom, sier Nina Grønvold.

Råvarer

Tryvann vinterpark er kjent som Oslos vintersporsted, men har også mye å by på sommerstid. Som blant annet klatrepark.

- 90 prosent av dem som bruker oss vinterstid kommer fra Stor-Oslo. Etter at Tryvannstårnet ble nedlagt som turistattraksjon, har vi merket en nedgang i antall turister. De finner ingen grunn til å dra hit nå, sier Hanne Norstrøm-Ness til Dagsavisen.

Hun håper at samarbeidet med Markajentene vil bidra til å endre på det.

- Oslo er en unik storby, hvor sjøen, marka og storbyen går hånd i hånd. Nå kan man dra opp til oss for aktiviteter både sommer og vinter, gå på ski, beina eller sykle de drøye sju kilometerne til Finnerud Gård i Sørkedalen for matopplevelser, før de kan ta bussen fra Sørkedalen tilbake til sentrum, sier hun.

Nina Grønvold håper at tyske turister skal få øynene opp for lokal, norsk matkultur

- «Vi bruker det naturen har å by på. Våren og høsten er aktive, da høster vi råvarene til produktene våre. I Bryggerhuset er det alltid produksjon og god stemning. Det syltes, saftes og bakes gjennom hele året. her har vi også en muligheten til å la besøkende selv får være med på å bake og sylte, sier Nina Grønvold i Markajentene.

- Vi tror det ligger en stor verdi i å vise fram norsk håndverk og mattradisjon i unike omgivelser. Opplevelsen vil gi en ny dimensjon til storbybesøket, legger hun til.

Powered by Labrador CMS