Innenriks

Små butikker for enhver smak

FLERE BEIN: Sykler og barbering. Blomster og jeans. Noen butikker satser på merkelige kombinasjoner.

Lord Jack Knife lar barberkniven gli varsomt over kinnene til Christian Græm. Christian lukker øynene og slapper godt av. Jack er stødig på hånden og har lang erfaring. Her vil ingenting gå galt.

Lord Jack er partner i butikken Dapper på Grünerløkka i Oslo. Konseptet er barbering, barbersaker, klær og sykler.

- Dette er en butikk som blant annet tilbyr tradisjonell barbering. En gentlemans store, sier Johan Brox som sammen med Erlend O. Simensen og Andreas Doppelmayr er innehavere av butikken.

Mange kommer hit og vil pleie skjegget eller barten enten de har lite eller mye skjeggvekst. Noen kommer bare for å trimme det, andre for å få tips til stell.

Salvador, med kunstnernavnet Lord Jack Knife, får selv sitt fyldige røde skjegg klippet om lag hver femte uke. Men han steller det hver dag. Han grer det og har olje i.

- Et velpleid skjegg skal ha godt og jevnlig stell akkurat som et velpleid hår, sier han.

Jack sier at skjegg er blitt mote. - Stadig flere menn ønsker å anlegge skjegg. De vil vise at de er annerledes enn kvinner. Noen gjør det av nostalgiske grunner. De identifiserer seg med fortida. Mens andre vil vise at de er annerledes, at de har en annen livsstil.

Bysykler

I butikken Dapper på Grünerløkka er det utstilt barbersaker av ymse slag, sammen med herreklær og sykler. Butikken har valgt å satse på europeiske bysykler av god kvalitet. Dette har vært populært siden de startet for et og et halvt år siden. Nå går det såpass godt at de har måttet utvide med egen sykkelavdeling over i nye lokaler rett ved.

Frisører som har utdannelse innen herrefrisering, er ikke lett å få tak i Norge. Nesten ingen norske frisører kan barbere. Derfor har Johan Brox og co. alliert seg med Jack som nå er sjefbarberer på Dapper. Han er kåret til en av verdens elleve beste barberere av det internasjonale herrebladet GQ Magazine.

Mustang Sally

Bodil Skogstad har også funnet sitt eget formular. Hun selger jeans og blomster på Torshov i butikken Mustang Sally.

I fem år har hun solgt klær og sko i den ene delen av lokalet og blomster i den andre. Spesialiteten er Wrangler jeans.

- Det var egentlig litt tilfeldig. Først fant jeg dette lokalet, og siden blomsterbutikken i nærheten var lagt ned, så jeg en mulighet. Og det var naturlig at Wrangler ble merket, siden en venninne av meg importerer det til Norge. Da ga det seg selv.

Skogstad sier hun selger vanlige klær, til vanlige folk til en vanlig pris.

Jeans og blomster: Kombinasjonen er fin. Den ultimate kunde er han eller hun som først kjøper seg jeans og så går ut med en blomsterbukett i tillegg.

Skogstad sier det er mye arbeid med blomstene. - Blomster er ferskvare. Tre ganger i uka er vi på Økern og henter nye.

- Det bor mange barnefamilier her på Torshov. De synes det er lettvint å komme hit i stedet for å begi seg til de store kjøpesentrene i Oslo. Her får de det de trenger til bursdagen de skal på eller middagen de skal i. Og etter hvert har Bodil tatt inn nye varer. Nå selger hun også andre ting som lysestaker, smykker og kort.

Kreativt

Eivind Jacobsen, som er forskningssjef ved Statens institutt for forbruksforskning, sier det er få som driver med slike spesielle kombinasjoner.

- Her ser vi et typisk eksempel på en lokal tilpasning. Noe må man gjøre for å konkurrere med de store. Dette er et kreativt forsøk på å kombinere to ting slik at man får to bein å stå på. Han sier at det i mange bransjer er små marginer. Det er vanskelig å konkurrere. I Oslo er ofte husleia høy og det skal lite til for å gå over ende.

Ifølge Lars Fredriksen i Oslo Handelsstands Forening er ikke kombinasjon av ulike forretningsområder en trend.

- Utviklingen er heller at man spesialiserer seg. Såkalte multistore, som for eksempel Claes Ohlson, er en økende trend, sier utviklingssjef Lars Fredriksen i handelsforeningen.

Butikkdød i sentrumsnære strøk har lenge vært en trend. Fredriksen viser til en rapport fra Transportøkonomisk institutt der politikerne får mesteparten av skylda, fordi de ikke har tatt inn over seg at forbrukerne har endret vaner. De har vært mest opptatt av å beholde handlegatene.

- Handling fungerer best i cluster. Hvis mange etablerer seg et sted trekker det flere kunder, sier han.

ester.nordland@dagsavisen.no