Innenriks

En hund for hånden

Der andre nøyer seg med en klassebamse, har Haugjordet ungdomsskole i Ski kommune en egen skolehund. Rottweileren Saga (3) er fin å kose med når man er deppa, mener elevene.

Mats Schiøtz har to hunder hjemme. Han synes det er godt å lette hjertet overfor en hund i stedet for en person, fordi hunder aldri dømmer.

Husker du klassebamsen som fikk sitte på pulten i timen på barneskolen? Den du fikk låne med hjem i helgene? Haugjordet ungdomsskole i Ski kommune har tatt tradisjonen ett steg videre, og innført sin egen skolehund - som den eneste ungdomsskolen i landet. Den heter Saga og er en rottweilertispe på tre år. Hun sitter verken på pulten eller blir med hjem, men hun er der for dem som trenger en venn.

Skolens maskot

- Skolehund er en god idé. Hvis man føler seg litt deppa, blir man i godt humør av å være med Saga, sier Martin Englund (14).

Han sitter i elevrådsstyret sammen med Ane Gjerstad (14) og Mats Schiøtz (13). De sier at alle vet hvem Saga er.

- Andre skoler bør få skolehund de også, sier Gjerstad.

De tre elevene synes det er udelt positivt å ha en hund som fast skoleinventar. Og argumentene for det er mange:

- Det beste med en skolehund er bare det at den er der, mener Schiøtz.

- Ja, den er en venn, legger Gjerstad til.

- Saga er maskoten for alle, noen alle kan like. Noen er redde for hunder, men Saga er en god start for å lære seg å like dem, sier Schiøtz og fortsetter:

- Og en hund dømmer deg ikke. Det er lettere å snakke med en hund enn med et menneske. Det blir som å skrive et brev.

Supersaga

Eieren til Saga, Mona Herjuaune, jobber som konsulent på ungdomsskolen og er utdannet hundeinstruktør og dyreassistert terapeut. Det siste året har hun tatt med seg rottweileren på jobb, slik at flere kan få glede av den veldresserte hunden. Det har fungert så godt at skolen vil ansette Saga som permanent skolehund.

- Den ene eleven i fjorårets prøveprosjekt kom seg til skolen, men ville ikke gå inn. Eleven fikk gå tur med Saga når det var vanskelig, og da gikk det bra, forteller Herjuaune.

Ifølge eieren er Saga en helt unik hund: mentaltestet, spesielt trent til å omgås mennesker og under utdanning som redningshund.

Ballspill og sporsøk

Fordi flere av elevene er allergiske mot hund, kan ikke Saga delta i klasseromsundervisningen. Men hun får være med i sløyden, der det uansett er masse støv.

I friminutter og utetimer kommer hunden til sin rett, men alltid med hundeeieren vi nærheten. Da går elevene tur med henne, kaster ball og gjør triks. Denne høsten skal flere av dem få gå spor med Saga.

Rektor Katti Anker Teisberg presiserer at skolehunden ikke brukes i spesialundervisning, men som en venn som «er der».

- Vi bruker Saga på elever og grupper av elever i enkelttimer. Bonusen er at det får en miljøskapende effekt. På sikt sikt vil vi kanskje kunne bruke hunden som brubygger mellom elever som ikke går godt sammen, for å forebygge mobbing, sier hun.

- God på en tung dag

Hunder blir i enkelte barneskoler brukt som lesehunder (se faktaboks), men når elevene blir større, forsvinner hunden ut av miljøet. Ikke før de en dag havner på sykehjem, dukker hunden opp igjen i form av terapi. Det mener hundeinstruktør Herjuaune er for sent.

- Det er vanskelig å gå fra å være barn til å bli ungdom. På denne tida mister mange besteforeldre, foreldre skiller seg. På en tung dag, kan Saga være god å stryke på og ha inntil seg. Dessuten skaper en hund dialog mellom mennesker og selvtilliten blir bedre, fordi hunden aksepterer deg, sier hun.

ingeborg.huse.amundsen@dagsavisen.no