At elevene har hver sin laptop er et stadig vanligere syn i norske klasserom. Elevene her i landet ligger i verdenstoppen når det gjelder tilgang til internett både hjemme og på skolen. En fersk studie gjort ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, avslører hva alle PC-ene i skolen brukes til.
Bestemmer selv
Ved hjelp av et lite kamera festet i et pannebånd på elevenes hode, har forsker Marte Blikstad-Balas fått presis informasjon om hvor elevenes oppmerksomhet er rettet. I tillegg har hun intervjuet de videregående elevene og samlet inn tekster de har produsert. Funnene avslører at det slett ikke alltid er læreren som har regien i klasserommet:
* Fritt fram: Det er regelen heller enn unntaket at elevene har PC-en foran seg på pulten mens læreren driver fellesundervisning. Elevene bestemmer selv når og hvordan maskinen skal brukes.
* Ingen kontroll: Elevene har full frihet til å oppsøke andre temaer og aktiviteter på nettet enn det læreren holder på med i undervisningen. Lesing av nettaviser, blogger, Facebook og nettspill er favorittsyslene. Selv om noen elever tar notater i enkelte fag, hører dette med til unntakene.
* Overflødig: Elevene ser ofte på undervisningen som overflødig. De mener de ikke trenger å følge med i timen, fordi de vet de kan finne for eksempel Power Point-presentasjonen læreren har brukt, på skolens digitale plattform senere.
- Istedenfor å følge med, velger elevene ofte heller å lære seg det de må rett før en prøve eller sjekke hva som står i lærerens presentasjon når de skal løse en konkret oppgave, sier Blikstad-Balas.
- Ikke så viktig
I praksis betyr funnene at elevene uforstyrret dropper lærerens fellesundervisning, til fordel for underholdning de selv velger.
- Blir ikke elevene stoppet av læreren?
- Det vil selvfølgelig variere fra lærer til lærer. Men i mitt materiale bestemmer elevene stort sett selv hva de vil bruke tida si på. Det hender ofte at hele skoletimen går med til spill, forteller Blikstad-Balas, som understreker at elevene tross dette klarer seg bra.
På Otto Treider Private Gymnas i Oslo har førsteklassingene allerede startet skoleåret med et forberedende kurs i matte. Regneferdighetene trenger en «boost» før alvoret tar til. Elevene Dagsavisen møter, kommer fra fire forskjellige skoler. Likevel kjenner alle seg godt igjen i beskrivelsen av egenrådige elever med egen laptop også på ungdomstrinnet.
- Det går mye i nettaviser og Face-chatter. Noen lærere plasserte seg bakerst i klassen for å ha oversikt over hvordan vi brukte PC-en. Andre lærere, særlig de unge, lot oss gjøre hva vi ville, sier Thea Bergseth og Jenny Holten.
- Hvis vi fikk ha PC-en oppe, endte alle på Facebook, bekrefter Reshad Saadat.
- Store hettegensere gjorde det uansett vanskelig for læreren å følge med på skjermen, mener Thomas Birkeland Andersen.
Ingen av elevene har brukt PC-en for å ta notater i timen. De synes heller ikke den er et viktig læringsverktøy.
- PC-en er kanskje viktig i norsk og for presentasjoner. Men vi er ikke avhengige av PC-en i noe fag, mener Jenny Holten.
Likevel tror alle elevene de kommer til å ha med seg PC-en på skolen framover.
Må ta debatten
Forsker Marte Blikstad-Balas mener elevenes beskrivelse bekreftes både av hennes funn og trenden i internasjonal forskning.
- Dessverre er PC-en ofte ikke integrert i undervisningen. Det må den være. Hvis den ikke inngår i læringsaktiviteter med et klart læringsformål, bør den heller ligge lukket i sekken. En PC fører ikke i seg selv til faglig læring eller digital kompetanse, understreker Blikstad-Balas.
Det er rektor Inge Johnsen på Otto Treider helt enig i.
- Det er lærerens suverene ansvar å disiplinere elevenes PC-bruk, heller enn å forby. Men hvis laptopen ikke har et læringsformål, er det også greit å si nei, mener rektoren.
- Samtidig ser vi et skille mellom sterke og svake elever. De flinkeste bruker PC-en til å notere underveis i lærerens gjennomgang, samtidig som de klipper inn annen relevant informasjon fra nettet - og nærmest lager sin egen lærebok. De svake går lettere i Youtube-fella, mener inspektør Ingar Gleditsch.
Verken forskeren eller skolelederne mener løsningen er å forby PC-bruk.
- PC er en naturlig del av hverdagen både hjemme og på skolen. Det er kjempeviktig at skolen utvikler elevenes digitale kompetanse. Men det er på høy tid å ta debatten om hva maskinene brukes til, sier forsker Marte Blikstad-Balas ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO.
karin.fladberg@dagsavisen.no