Det mener organisasjonen For Jernbane, som nå har kontaktet både politikerne som forhandler om Oslopakke 3s videre skjebne, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
- Skal kollektivtrafikken være robust, pålitelig og fortsette å ta unna for befolkningsvekst og trafikkvekst, trengs det en ny sentrumstunnel for T-banen og ny Oslotunnel for jernbanen, heter det i et brev fra organisasjonen.
Helt nødvendig
- Ruter har antydet en ny sentrumstunnel mellom Majorstua og Bryn. Ny sentrumstunnel er også en forutsetning for T-bane til Fornebu, slik Ruter anbefaler. For jernbanen er det beregnet at en ny tunnel fra Oslo S i det minst må føres fram til den nye Bærumstunnelen, for å få til det ønskede kapasitetsløftet, heter det videre i brevet.
Foreløpig er verken ny sentrumstunnel inne i Oslopakke 3, eller ny Oslotunnel inne i Nasjonal transportplan.
- Vi krever at politikerne prioriterer disse nye sentrale banetunnelene framfor nye store veiprosjekter. Vi krever også at regjeringen styrker belønningsordningen for kollektivtrafikken, slik at fylkene og kommunene blir i stand til å finansiere slike tunge prosjekter, konkluderer leder Kjell Erik Onsrud i For Jernbane i brevet.
Overfylt allerede
Onsdag omtalte Dagsavisen en ny rapport som viser at det går mot trafikkaos ikke bare i Oslo, men i alle de ti største byområdene her til lands, hvis ikke antallet som reiser kollektivt dobles.
- Kapasiteten i kollektivtrafikken i Oslo er allerede anstrengt, påpeker Onsrud.
- Allerede er antallet tog som kjøres i rushet nær kapasitetstaket.