Innenriks

- 100 millioner forsvant

SYKKEL: Regjeringen skulle bevilge 100 millioner kroner til belønningsordningen for sykkel. I stedet ble det bare med 10 «gamle» millioner, sier Venstres ­stortingsrepresentant Abid Q. Raja.

Raja kommer med denne avsløringen i etterkant av et intervju med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i Dagsavisen tirsdag.

I forslaget til statsbudsjett for 2015 har regjeringen satt av 10 millioner kroner som skal motivere kommunene til å bygge nye sykkelveier, men det er ingen grunn til at Solvik-Olsen skal skryte av dette, ifølge Raja.

- Vårt forslag

- Belønningsordningen ble opprettet etter forslag fra Venstre og KrF. De 10 millionene måtte vi slåss for å få inn i revidert budsjett, forteller Raja.

- Tanken mellom KrF, Venstre og regjeringen var at det skulle settes av 100 millioner kroner til belønningsordningen i budsjettet for 2015, men de pengene uteble. I stedet bare skyver regjeringen de opprinnelige 10 millionene over til neste år. De pengene er ikke samferdselsministerens, men våre. Likevel stjeler han glansen, fortsetter Raja.

- Skyver ansvaret over

Venstres stortingsrepresentant reagerer også på det han oppfatter som ansvarsfraskrivelse fra Solvik-Olsens side. Bakgrunnen for det er statsrådens løfter om 140 kilometer med nye sykkelveier langs fylkes- og riksveiene i løpet av 2015, slik det gikk fram av i Dagsavisens artikkel i tirsdagsutgaven.

- Solvik-Olsen skyver ansvaret over på fylkene og kommunene når han må ta ansvar selv, sier Raja.

- Han er samferdselsminister i en regjering som har forpliktet seg til å forsterke klimaforliket og sørge for at trafikkveksten tas med sykkel, kollektiv og gange. Det ser han ut til å glemme. Staten må ta ansvar for sykkelveier langs de kommunale veiene og riksveiene, og sørge for å få på plass bymiljøpakker, fortsetter han.

- Skal kjempe for sykkel

I de nært forestående budsjettforhandlingene kan det derfor bli harde slag om det mest klimavennlige framkomstmiddelet vårt.

- Venstre skal kjempe for sykkel i budsjettet, forsikrer Raja.

- Det betyr at staten må ta ansvar. Flere kommuner, slik som Haugesund, Fredrikstad og Alta, har ferdige planer. De trenger bare penger for å kunne sette i gang. Hvis vi skal klare å få flere til å sykle til og fra jobb, må vi få på plass flere sykkelveier, understreker han.

- Solvik-Olsen sier til Dagsavisen at større bevilgninger til bygging og utbedring av riksveier og fylkesveier, også vil føre til nye sykkelveier. Er ikke det godt nok?

- Nei, det er ikke godt nok. Vi ligger kvantesprang etter de landene vi bør sammenligne oss med, og da inkluderer jeg ikke Danmark. Den kampen taper vi så det suser, svarer Raja.

Tidligere har også Heikki Eidsvoll Holmås fra SV og Forbrukerrådet kritisert det man oppfatter som manglende satsing på sykkel i forslaget til statsbudsjett for neste år.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen