Et brukt elbilbatteri kan fortsatt gi strøm – eller død

Hos Morten Risendal blir slutten starten for brukte elbilbatterier, men arbeidet er risikofylt.

Selv brukte batterier kan lagre grønn kraft – og forlenge liv, både sitt eget og klodens.

Et brukt elbilbatteri kan fortsatt gi strøm – eller død

I skyggen av stablede bilvrak forbereder også bilopphoggeren seg på en elbilboom. Med en ny batteriforskrift på vei, skjerpes kravene. Samtidig vet de færreste hva som skjer med batteriet når det takker for seg.

Publisert Sist oppdatert

Bak portene innerst på et industriområde i Spydeberg, Indre Østfold står sammenpressede bilvrak stablet i tårn. Men før vrakbilene har blitt presset flate har resirkuleringsprosessen blitt gjennomført. Olje og farlige stoffer fjernet på en miljømessig riktig måte.

Deler som kan gjenbrukes er demontert og plassert på lageret – klargjort for salg. Bilopphoggeren er ikke kun en sluttstasjon, men starten på noe nytt. Hvor deler blir viktige i en sirkulær økonomi.

I over 30 år har Martiniussens Bilservice i Spydeberg vært godkjent som vrakbilmottak. En tradisjonell virksomhet, men som med økt antall elbiler på veien har fått nye krav til demontering og gjenbruk av batterier – samtidig møter utfordringene som følger med en økende elbilandel.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS