Innenriks

Datatilsynet: Personvernet til skoleelever står i fare

Mange kommuner vurderer ikke personvernet i digitale læringsverktøy godt nok, advarer Datatilsynet etter tilsyn med 50 norske kommuner.

Lese- og talforståing er grunnleggjande ferdigheiter vaksne trenger for både å tolke informasjon frå omgivnadene sine, og for å kunne delta i samfunnet og i arbeidslivet.Foto: Thomas Brun / NTB / NPK
Illustrasjonsfoto.
Publisert Sist oppdatert

– Barns personvern er under press, sier direktør Line Coll i Datatilsynet.

I en rapport konkluderer tilsynet med at mange kommuner overlater beslutninger om digitale verktøy til lærere og rektorer uten å gjøre nødvendige vurderinger av personvernet.

Flere kommuner forstår ikke fullt ut hva som regnes som personopplysninger, og mange mangler rutiner for å sikre elevenes rettigheter, ifølge Datatilsynet.

– Gratistjenester innebærer ofte en høy personvernrisiko ved at elevene eksponeres for reklame og selskapet samler inn personopplysninger til kommersielle formål. Barns personvern er under press, sier Coll.

– Flere kommuner har et stort ønske om en sterkere koordinering og en nasjonal støttetjeneste for vurdering av personvernet i digitale læringsverktøy. Dette har vi tatt til orde for i mange år, sier Coll.

Datatilsynet anbefaler nå en nasjonal samordning og etablering av en sentral tjenestekatalog over godkjente, personvernvennlige verktøy.

Les også: Ukraina vil stoppe filmen. Den vises likevel

Les også: Astri og Martin er fosterforeldre til to små barn: – Det mest meningsfulle vi har gjort (+)

Powered by Labrador CMS