22. januar fyller Vibeke Løkkeberg 80 år, og på Cinemateket markeres det med et gjensyn med filmen «Løperjenten» fra 1981.
– Ja, gratulerer med jubileum, hvordan føles det?
– Jeg er ikke så opptatt av det egentlig, denne bursdagen. Jeg er mest opptatt av at vi skal vise «Løperjenten», sier Vibeke Løkkeberg til Dagsavisen.
– Hva jeg ønsker meg? Ikke ting, i hvert fall. Jeg har ikke andre ønsker enn at enn at folk får se filmene mine, det er den største gleden, sier hun.
Comeback
Vibeke Løkkeberg har gjennom hele karrieren engasjert og skapt debatt med sine filmer. Hennes kunstneriske blikk har ofte rettet søkelyset mot utsatte barns opplevelser og kvinnelige erfaringer.
Spillefilmer som «Løperjenten», «Hud» og «Åpenbaringen» var lenge utilgjengelige for publikum, men de er nå utgitt i en egen DVD-boks. I sin tid bidro de til viktige samfunnsdebatter og har befestet Vibeke Løkkebergs posisjon som en banebrytende stemme i norsk filmhistorie.

Denne våren er hun igjen aktuell med en ny dokumentarfilm: «The Long Road to the Director’s Chair». Filmen som utforsker feministbevegelsens fremvekst på 1970-tallet gjennom nylig gjenfunne arkivopptak av intervjuer Løkkeberg gjorde med kvinnelige regissører i 1973.
Veien til toppjobbene er dessverre ikke blitt kortere for kvinner i filmbransjen
— Vibeke Løkkeberg
Filmen gir et unikt innblikk i historiske øyeblikk, da det første internasjonale kvinnefilmseminaret fant sted i Berlin. Gjennom intervjuer med kvinnelige filmskapere skildrer Løkkeberg deres ambisjoner, mot og kampen for likestilling i en tid preget av store samfunnsendringer. Dokumentaren belyser både filmhistorie og feministisk arv, og den skal vises under årets filmfestival i Berlin, 50 år etter at filmopptakene ble gjort.
---
Vibeke Løkkeberg (80)
- Filmskaper, forfatter og manusforfatter
- Regnes som en av de store pionerene i norsk film, først og fremst for sin kunstneriske begavelse men også for sitt feministiske, politiske engasjement.
- Hun er regissør og manusforfatter av seks kinofilmer.
- Har også skrevet seks romaner som alle er utgitt både i Norge og internasjonalt
---
– Disse opptakene du gjorde er fra 1973, og nå er vi altså i 2025. Er det mye som har forandret seg?
– Nei, veien til toppjobbene er dessverre ikke blitt kortere for kvinner i filmbransjen. Det skyldes at systemet som styrer industrien er tøff og at bransjen nekter å gi slipp på gamle måter å gjøre ting på, måter som egentlig ikke er laget for at kvinner skal gå inn i det, sier Vibeke Løkkeberg.
– For å få innpass til viktige stillinger i bransjen må vi bli som menn. Vi må liksom bli sånne «halvmenn» som går i de skoene menn har laget, te oss som menn og ta det som kommer som menn, mye av dette som min film tar opp, sier hun.
Les også: Hedvig Montgomery: – Det lager problemer når foreldre snoker på barna sine (+)
Kritikerrost
Men på selve bursdagen til Løkkeberg er det altså hennes spillefilm «Løperjenten» som står på programmet på Cinemateket.
Før filmvisningen blir det innledning ved filmskaper Aslaug Holm og en samtale mellom Vibeke Løkkeberg og Johanne Kielland Servoll, som har skrevet en kunstnerbiografi om Løkkeberg. Etter filmen blir det kake og bursdagsfest.
«Løperjenten» mottok i sin tid blant annet kritikerprisen i 1981, ble plukket ut til kritikeruken i Cannes og fikk kinodistribusjon i USA noen år etter premieren her. Den amerikanske kritikeren J. Hoberman hadde filmen på sin topp-ti-liste i 1984, og roste i sin anmeldelse særlig Løkkeberg evne til å transformere «det hverdagslige til drømmeaktige eventyr».
Ifølge Cinemateket er det er en film som dirrer av følelser, og som står støtt i den norske filmhistorien. Og det er på sin plass å melde at i 1995 kom den med på UNESCOs oversikt over de femten mest betydningsfulle norske filmene gjennom tidene.
Les også: Eksperten advarer: Ikke gå i denne kredittkort-fella (+)
Les også: Hvorfor veiver du ryggsekken i ansiktet mitt inn på trikken?
Les også: Filmen om «Ibelin» rører en hel verden til tårer (+)