---
Hvem: Mathilde Hogsnes
Hva: lektor på OsloMet, ph.d.-stipendiat på Høyskolen Kristiania. Hennes primære forskning fokuserer på influensere og kommersiell påvirkning via sosiale medieplattformer som Instagram og TikTok.
Hvorfor: Influenserne Vita og Wanda Mashadis krangel med restauranten Grotto, som har skapt mediestorm. Da de to tok bilder av maten med en lysplate, fikk de tilsnakk fra en ansatt. Søstrene hevdet beskjeden ble gitt på en ufin måte.
---
Hei! Du er influenser-ekspert, ikke sant? Jeg har noen spørsmål om feiden mellom restaurant Grotto og influensertvillingene Vita og Wanda …
– Ja, spennende.
Krangel om bruk av blits i restauranten førte til at tvillingene la ut en sjikanerende tirade mot en servitør på Snapchat. Er ikke det veldig uprofesjonelt?
– Når det skjer skandaler eller bråk rundt influensere, så ser vi ofte at det handler om en rollekonflikt mellom det å opptre som privatpersoner og en offentlig kommersiell aktør.
Kan det være lett for influensere å miste balansen mellom å opptre som privatpersoner og profesjonelle?
– I saken med Vita og Wanda og restaurant Grotto, tror jeg influenserne gjorde som de gjorde på grunn av forholdet de har til følgerne sine – som de føler de har en personlig relasjon til.
Les også: Bokvåren 2025: Her er våre tips! (+)
Hvor går grensen mellom det å være en privat og en profesjonell aktør? Er det gjennom antall følgere?
– Mange influensere opplever gjerne at de har en personlig relasjon til følgerne sine, der de interagerer gjennom sosiale medier. Men, når de går ut på sosiale medier og får hundre tusen følgere, så er de samtidig offentlige, kommersielle profiler som ytrer seg. Den balansen er ikke alltid like lett å holde, og heller ikke tydelig nok i måten vi prøver å forstå fenomenet på. Så det er mange spenninger knyttet til akkurat dette.
Mange drømmer om å jobbe som influenser, er det en urealistisk drøm?
– Nei. I min forskning, der jeg har sett på en veldig bredt spekter av ulike influensere innenfor mote-, skjønnhets- og livsstilssegmentet, har jeg funnet at selv influensere som har ganske få følgere, mellom 1000 til 10.000 personer, kan tjene en god del på å være aktive i sosiale medier. Det er også mye som tyder på at det i framtiden blir enklere å kunne tjene penger på, og i en del tilfeller leve av, aktiviteter på sosiale medier.
Mange følgere betyr mye makt, med det kommer det vel også et ansvar?
– Ja. Influenser-industrien er fortsatt ganske ny. Noe av det mest spennende er at mange aktører får en offentlig, kommersiell rolle som gir stor makt og dermed også stort ansvar. Samtidig finnes det få regler og retningslinjer som tar hensyn til dette.
Bør influensere få en Vær varsom-plakat, slik journalister har?
– Jeg tenker at det i alle fall er viktig å jobbe med å få flere regler og retningslinjer på plass. I dag er de fleste retningslinjene knyttet til kommersielle aktiviteter.
Hvordan da?
– For eksempel, hvis Grotto hadde invitert Vita og Wanda til restauranten sin, at de hadde fått et gratis måltid eller fått betalt for å være der, så hadde de måttet forholde seg til noen regler og retningslinjer. Men når det gjelder mer personlige aktiviteter utover det kommersielle – altså at de besøker en restaurant som privatpersoner – er det ikke så mange regler.
Men når du lever av å være proff i sosiale medier bør du kanskje være forsiktig med å bruke dem til private krangler?
– Det der er et vanskelig spørsmål, fordi sosiale medier er en kompleks verden. Hvordan en Vær varsom-plakat skulle kunne fungere, er vanskelig å si. Men jeg mener absolutt at det bør et regelverk til, og min oppfatning er at også industrien er positiv til dette siden de ønsker å profesjonalisere seg.
Les også: Professor om karensdag: – Ubestridt at det har redusert fraværet (+)
Vita og Wanda har beklaget det de la ut. De har også fått mye hets. Det virker som om mange er irriterte på influensere?
– Jeg tror det er gjennomgående at veldig mange ser ned på influensere, og at de ikke blir tatt helt på alvor. Dette er også en enorm industri som er her for å bli, så jeg mener det er viktig å forstå dem og ta dem på alvor, se på både mulighetene, men også utfordringene de har. De må tåle mye i den rollen de har.
Mange influensere er unge, moteinteresserte kvinner med mye makt, tror du det provoserer litt ekstra?
– Helt åpenbart. For eksempel er det bare i Norge at skjønnhet- og livsstilsbloggere ble kalt rosabloggere. Jeg har hatt noen forskningsprosjekter sammen med kollegaer fra Sverige og Danmark der de aldri har brukt slike navn på influensere. Jeg synes det er et interessant kjønnsperspektiv.
Og så var det et par faste spørsmål da. Hvem var din barndomshelt?
– Her må jeg trekke fram broren min. Helt siden vi var barn har han alltid kjørt på med det han har brent for. Han drev med gaming helt fra han var liten, og ønsket å leve av gaming. Nå jobber han i dag som spilljournalist. Så han fulgte drømmene sine, og det så jeg opp til.
Hvem ville du helst stått fast i heisen med?
– Linn Skåber. Jeg hadde trengt å stå fast i en heis med noen som får meg til å le. Linn Skåber er kanskje den morsomste i Norge.
Les også: Filmen om «Ibelin» rører en hel verden til tårer (+)
Les også: – Dette er viktig å kommunisere til foreldre med autistiske barn (+)
Les også: Nå sier eksperter stopp: – Tidlig skjermbruk truer barnas framtid (+)
Les også: Lars West Johnsen: Å kaste en statsminister nå er uansvarlig