Det er Forsvarets Forum som melder om de organiserte turene, som blant annet går til områder hvor det var intense kamper i den tidlige fasen av Russlands fullskalainvasjon i 2022.
«De kan se røyk stige opp fra frontlinjen». Med disse ordene møter ukrainske reiseselskaper utlendingers etterspørsel etter krigsturisme, og de fleste turistene kommer fra USA, Canada, Australia og europeiske land. Klientellet er i all hovedsak mannlig, med over 80 prosent, skriver Meduza - som i følge Forsvarets Forum er en anerkjent, uavhengig russisk-språklig nettavis med hovedkontor i Latvia, og som fikk Fritt Ords pris for 2022. I følge nettavisen sier guidene som de har snakket med at kundene ikke kommer «bare av nysgjerrighet, men også for å vise sin støtte til Ukraina».
Les også: Trumps julehilsen til Grønland: – Vi kommer!
I følge Forsvarets Forum reklamerer ikke Ukrainas turistbyrå for turene, men i ukene etter frigjøringen av Kyiv-regionen i 2022, begynte de å utvikle minneruter, fordi de føler en plikt til å bevare minnet om krigen og bringe det videre til kommende generasjoner, og samtidig engasjere besøkende mot krig. Derfor jobber myndighetene sammen med Ukrainas nasjonalhistoriske museum for å utvikle en forelesningsserie for ukrainske guider som spesialiserer seg på krigsturisme.
En krigstur i Kyiv-området koster rundt 150 euro, rundt 1750 kroner, mens turene nærmere krigen i Kharkiv koster 250 euro, i underkant av 3000 kroner. Deler av inntektene fra denne aktiviteten doneres til det ukrainske forsvaret. De tre reiseselskapene understreker at turistene advares om risikoen slike turer medfører.
Krigsturismen er ikke offisielt godkjent fra ukrainske myndigheter, men likevel utvikler regjeringens turistbyrå forelesninger og retningslinjer for guider. Dette gjør de for å sikre at omvisningene blir «standardiserte» og basert på pålitelig og korrekt informasjon, skriver Forsvarets Forum.
Les også: Derfor forlater de Arbeiderpartiet (+)
Les også: Den ukjente faren med gassflasker
Les også: Årets gastronomiske høydepunkter (+)
Les også: Togkaos nok en gang