Nyheter

– Skal samfunnet gå rundt må hjulene på bussen gå rundt

– Det må tas grep for å ruste opp kollektivtransporten i møte med mer ekstremvær, sier SVs Mona Fagerås.

Etter nok en dag med kollektivkaos har SVs samferdselspolitiske talsperson fått nok.

Samfunnet er helt avhengig av at vi kommer oss på jobb og skole. Kort sagt – skal samfunnet gå rundt må hjulene på bussen gå rundt, sier Fagerås.

Buss- og togkaos

Onsdag 24. januar klokka 10.39 rapporterte NTB følgende om dagen så langt:

«Glatte veier førte onsdag til busskaos i Oslo og Akershus, men Ruter forventer at busstrafikken gradvis kan gjenopptas som følge av salting av veiene.»

Så, klokka 13.15, kom NTB med en ny sak om samme tema:

«Store problemer i busstrafikken i Oslo og Bærum. Nesten alle busslinjer i Oslo og Bærum er innstilt, opplyser Ruter til NRK.»

Disse sakene føyer seg inn i en lang rekke av lignende saker så langt i år. Jernbanen har heller ikke sluppet unna. Her er noen eksempler hentet fra nettsidene til Bane Nor:

  • Ekstreme snømengder byr på store utfordringer. Snøværet stengte Arendalsbanen. Det gikk heller ikke tog på Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.»
  • Mye snø påvirker togtrafikken i sør og øst. Store snømengder og kraftig vind fører til forsinkelser og innstillinger i togtrafikken.
  • Det er forsinkelser og innstillinger på grunn av værforholdene.
  • Rydder opp i øst – gjør klar for snøstorm i vest.
Fjerning av parkeringsplasser kan være ett aktuelt tiltak for å sikre at kollektivtransporten kommer seg fram, mener SVs Mona Fagerås.

Sårbar kollektivtransport

De siste ukene har vist oss hvor sårbar kollektivtransporten er, konstaterer SVs Mona Fagerås.

Mange steder i landet er folk fullstendig avhengig av bussen for å komme seg til jobb. Det må derfor tas grep for å ruste opp kollektivtransporten i møte med mer ekstremvær, fortsetter hun.

Men er det mulig å ruste opp kollektivtransporten til å unngå problemer på grunn av store snømengder og glatte veier?

Å unngå alle konsekvensene av klimaendringene blir nok vanskelig, men vi må gjøre det vi kan for å hindre at kollektivtransporten selv bidrar til klimaendringer og ekstremvær, og for å ruste opp kollektivtransporten i møte med dette.

SV vil derfor be Samferdselsdepartementet gå i dialog med transportvirksomhetene for å utarbeide flere tiltak for å møte ekstremværet.

Hvilke tiltak mener du kan være aktuelle?

SV har fått innspill om at å fjerne parkeringsplasser for å sikre at kollektivtransporten kommer fram ved store snømengder, noe vi mener er et godt tiltak, svarer Fagerås.

– Er ikke en utgift

I tillegg trengs det en større satsing på sanntidsinformasjon for å gi folk beskjed når buss og trikk ikke går, fortsetter Fagerås.

Dette er nødvendig for at folk skal fortsette å benytte seg av kollektivtransporten. Folk tar den transporten som er tilgjengelig og til å stole på.

Utover dette må vi la fagfolk få utarbeide de tiltakene som må på plass for å sikre oss mot mer ekstremvær. Men det er helt sikkert at flere tiltak er nødvendig.

Til våren kommer Nasjonal Transportplan som skal legge føringer for transporten i Norge de neste 12 årene.

Nasjonal Transportplan må ta høyde for mer utfordrende trafikkforhold i årene som kommer. Lokalt trenger man mer penger til å ruste seg for tider med mer vær, sier Fagerås.

Midler til å klimasikre kollektivtransporten er ikke en utgift, men en nødvendig samfunnsinvestering i møte med mer ekstremvær.

Klokka 13.53 kom så den tredje meldingen fra NTB om onsdagens busstrafikk. Denne gang med godt nytt:

«Bussene i Oslo og Bærum har begynt å gå igjen.»

Også de nærmeste dagene vil det veksle mellom varmegrader og kuldegrader i hovedstadsområdet, varsler Yr.no.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra Dagsavisen