Etter nok en dag med kollektivkaos har SVs samferdselspolitiske talsperson fått nok.
– Samfunnet er helt avhengig av at vi kommer oss på jobb og skole. Kort sagt – skal samfunnet gå rundt må hjulene på bussen gå rundt, sier Fagerås.
Buss- og togkaos
Onsdag 24. januar klokka 10.39 rapporterte NTB følgende om dagen så langt:
«Glatte veier førte onsdag til busskaos i Oslo og Akershus, men Ruter forventer at busstrafikken gradvis kan gjenopptas som følge av salting av veiene.»
Så, klokka 13.15, kom NTB med en ny sak om samme tema:
«Store problemer i busstrafikken i Oslo og Bærum. Nesten alle busslinjer i Oslo og Bærum er innstilt, opplyser Ruter til NRK.»
Disse sakene føyer seg inn i en lang rekke av lignende saker så langt i år. Jernbanen har heller ikke sluppet unna. Her er noen eksempler hentet fra nettsidene til Bane Nor:
- Ekstreme snømengder byr på store utfordringer. Snøværet stengte Arendalsbanen. Det gikk heller ikke tog på Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.»
- Mye snø påvirker togtrafikken i sør og øst. Store snømengder og kraftig vind fører til forsinkelser og innstillinger i togtrafikken.
- Det er forsinkelser og innstillinger på grunn av værforholdene.
- Rydder opp i øst – gjør klar for snøstorm i vest.
[ – Lite som tyder på at man må fram med snøskuffa ]
– Sårbar kollektivtransport
– De siste ukene har vist oss hvor sårbar kollektivtransporten er, konstaterer SVs Mona Fagerås.
– Mange steder i landet er folk fullstendig avhengig av bussen for å komme seg til jobb. Det må derfor tas grep for å ruste opp kollektivtransporten i møte med mer ekstremvær, fortsetter hun.
– Men er det mulig å ruste opp kollektivtransporten til å unngå problemer på grunn av store snømengder og glatte veier?
– Å unngå alle konsekvensene av klimaendringene blir nok vanskelig, men vi må gjøre det vi kan for å hindre at kollektivtransporten selv bidrar til klimaendringer og ekstremvær, og for å ruste opp kollektivtransporten i møte med dette.
SV vil derfor be Samferdselsdepartementet gå i dialog med transportvirksomhetene for å utarbeide flere tiltak for å møte ekstremværet.
– Hvilke tiltak mener du kan være aktuelle?
– SV har fått innspill om at å fjerne parkeringsplasser for å sikre at kollektivtransporten kommer fram ved store snømengder, noe vi mener er et godt tiltak, svarer Fagerås.
[ Må punge ut for snø på takene ]
– Er ikke en utgift
– I tillegg trengs det en større satsing på sanntidsinformasjon for å gi folk beskjed når buss og trikk ikke går, fortsetter Fagerås.
– Dette er nødvendig for at folk skal fortsette å benytte seg av kollektivtransporten. Folk tar den transporten som er tilgjengelig og til å stole på.
– Utover dette må vi la fagfolk få utarbeide de tiltakene som må på plass for å sikre oss mot mer ekstremvær. Men det er helt sikkert at flere tiltak er nødvendig.
Til våren kommer Nasjonal Transportplan som skal legge føringer for transporten i Norge de neste 12 årene.
– Nasjonal Transportplan må ta høyde for mer utfordrende trafikkforhold i årene som kommer. Lokalt trenger man mer penger til å ruste seg for tider med mer vær, sier Fagerås.
– Midler til å klimasikre kollektivtransporten er ikke en utgift, men en nødvendig samfunnsinvestering i møte med mer ekstremvær.
Klokka 13.53 kom så den tredje meldingen fra NTB om onsdagens busstrafikk. Denne gang med godt nytt:
«Bussene i Oslo og Bærum har begynt å gå igjen.»
Også de nærmeste dagene vil det veksle mellom varmegrader og kuldegrader i hovedstadsområdet, varsler Yr.no.