Nyheter

Har solgt tannblekemiddel for flere millioner. Nå forbyr Mattilsynet videre salg

Tilsynet oppgir «helsefare» som årsak til forbudet mot salg av WhiteBright.

BERGEN (Dagsavisen): «Et svært alvorlig brudd på regelverket som utgjør en helserisiko for forbrukere.» konkluderer Mattilsynet i sin vurdering av det populære tannblekemiddelet som har kapret mange kunder på sosiale medier det siste halvåret.

En av dem var 19 år gamle Emma Øyerhamn i Bergen. I november kom hun over en reklamevideo på TikTok for WhiteBright, et tannblekemiddel i en penn-lignende applikator som man børster på tennene.

– Den lovet at man fikk kjempehvite tenner på bare kort tid, og man kunne bestille en gratisprøve for å teste det ut selv.

– Så ingen forskjell

Øyerhamn slo til og bestilte vareprøven. En måned senere kom den i posten. Ifølge henne fulgte det ingen andre papirer med i pakken.

Nysgjerrig på om det ville virke, satte hun i gang med behandlingen.

– En gang om dagen i tre eller fire uker penslet jeg det på tennene. Men jeg så ingen forskjell, så jeg sluttet å bruke det. I tillegg hadde jeg merket en ubehagelig ising når jeg spiste kalde ting, sier hun til Dagsavisen.

Skeptisk

Ifølge WhiteBrights nettside, er produktet utviklet i Norge og angivelig helt trygt å bruke. Selve produksjonen foregår i Kina, hos en ikke navngitt fabrikk de hevder er godkjent av det amerikanske legemiddelverket FDA, og tilfredsstiller EU-standarder. Etter bare 14 dagers bruk, skal tennene ha blitt merkbart hvitere med opptil seks nyanser.

WhiteBright beskrivelse av produktet.

Men disse påstandene betviler altså Mattilsynet, viser korrespondanse Dagsavisen har fått innsyn i.

16. mai sendte tilsynet i Bergen et brev til selskapet som står bak tannblekemiddelet, Confluent AS. Der varslet tilsynet forbud mot salg, om ikke Confluent kunne rette opp i flere mangler ved produktet. Blant tingene tilsynet reagerte på var at det manglet både norsk merking, bruksanvisning og ingrediensliste i pakken.

– Dere må stoppe

Confluent var raske med å svare, og stilte seg uforstående til påstandene. De mente tilsynet måtte ha fått tilsendt en emballasjetype som ikke lenger var i bruk, og at de ikke hadde fått det komplette produktet, for alle deres pakker inneholdt bruksanvisning.

Samtidig forsikret de tilsynet om at produktet kun inneholdt trygge ingredienser og vedla dokumenter de mente viste dette.

Men Mattilsynet lot seg ikke overbevise og besluttet 24. mai å nedlegge forbud mot salg av WhiteBright.

«Dere må stoppe salget av WhiteBright tannbleking. Omsetningsforbudet gjelder all form for salg og markedsføring i nettbutikk eller andre arenaer. Produkter dere har på lager må sperres og ikke flyttes (...) Årsak til restriksjonen er: Helsefare» heter det i vedtaket.

– Alvorlig brudd

Videre skriver tilsynet at de har etterlyst et dokument som inneholder en sikkerhetsvurdering. Dette må være forfattet av en sakkyndig person som beslutter om produktet er trygt for forbrukerens helse. I stedet fikk de tilsendt irrelevante dokumenter, ifølge brevet.

«Når ikke forpliktelsene er overholdt, mener Mattilsynet det er et alvorlig brudd på regelverket som utgjør en helserisiko for forbrukere.»

Samtidig stiller de seg tvilende til effekten av blekemiddelet.

«På grunn av manglende kjennskap til og overholdelse av viktige krav i kosmetikkregelverket, mener vi det er sannsynlig at dere ikke kan dokumentere påstander som fremsettes for WhiteBright tannbleking.»

Raser mot abonnement

Dagsavisen har forsøkt å komme i kontakt med Confluent AS, både via WhiteBright og Confluents e-postadresser. I tillegg har vi sendt spørsmål til daglig leder Tim Marius Årvik Fosse og styreleder Victoria Fosse på Messenger. Telefonnumre til både dem og selskapene har ikke vært mulig å finne.

Tidligere i vår var det også storm rundt blekemiddelet da TV 2 Hjelper Deg snakket med flere misfornøyde kunder. De fortalte om hvordan de mente seg lurt inn i et kostbart abonnement på produktet. Det samme forteller Emma Øyerhamn.

WhiteBright anmeldelser på Trustpilot

– Halvannen måned etter at jeg fikk vareprøven fikk jeg en regning i posten på 1200 kroner. Uten at jeg visste det var jeg tydeligvis blitt abonnent hos WhiteBright, der jeg skulle få tilsendt produkter hvert halvår. Regningen var for en pakke jeg ennå ikke hadde mottatt, men da jeg kontaktet dem og sa jeg ikke ville ha den, svarte de at den allerede var sendt og jeg måtte betale for den.

– Svindel

Da hun stilte spørsmål ved hvordan hun plutselig hadde blitt abonnent, fikk hun vite at hun ble det automatisk da hun bestilte vareprøven, ifølge Øyerhamn.

– Men det er bare tull. Det sto ingen steder noe som helst om noe abonnement.

Hun fikk hjelp av faren, Jørgen Øyerhamn, til å påberope seg angrerett. Til det skal WhiteBrights kundeservice ha svart at angrefristen var utløpt, og pakken måtte betales.

Da tenkte faren på alle plugger.

– Dette er svindel og lokketilbud rettet mot ungdommer, som typisk ikke kjenner til reglene. Selv jobber jeg med økonomi, og vet godt at dette er brudd på markedsføringsloven, sier han til Dagsavisen.

Det han reagerer på er bruken av ordet «gratis», når det egentlig var inngangen til et abonnement. Og at datteren ikke skal ha fått verken angreskjema, eller reell angrefrist.

– Så vi nektet å betale. Da gikk saken videre til inkasso, som nå har sendt et krav på 3200 kroner inn til Forliksrådet i Bergen. Det ser jeg frem til, for da skal jeg virkelig få fram hva dette firmaet driver med, raser han.

For Emma er hele saken svært stressende.

– Det er ikke noe gøy å ha dette hengende over meg. Jeg har aldri vært borti inkasso-saker før, og hadde bare mest lyst til å betale. Men da hadde de jo oppnådd det de ville, sier hun.

Tjente millioner

Dagsavisen har stilt flere spørsmål på e-post til WhiteBright og Confluent, deriblant om omsetningsforbudet fra Mattilsynet. De svarte ikke på våre henvendelser. Først to uker etter at denne artikkelen ble publisert, kom en e-post fra Shumaila Ashraf, som oppgir å være advokat for Confluent.

Der understreker hun at Mattilsynet mener WhiteBright potensielt utgjør en helseskade, og sier samtidig at de den siste uken har hatt god dialog med tilsynet.

– Det er ingenting som tilsier at selve innholdet i produktet er helsefarlig, men det mangler nødvendig merking på produktets emballasje og dokumentasjon, skriver Ashraf, og tilføyer at Confluent vil komme med et nytt produkt med korrekt merking som vil sendes ut til kundene.

Også til sine kunder var Confluent sene med å svare på de mange klagene. Ni dager etter at Mattilsynet fattet hastevedtaket fikk kundene denne e-posten:

«Mattilsynet ønsker å kvalitetssikre WhiteBright tannbleking. I den forbindelse trekkes produktet tilbake fra markedet og vi ber om at dere ikke bruker produktet før vi kommer tilbake med ny informasjon.»

E-posten nevner ikke helserisikoen som Mattilsynet mener er til stede.

Til Dagsavisen skriver Victoria og Tim Fosse i en felles uttalelse at de ikke har gjort noe feil.

– Det er selvfølgelig synd at et fåtall personer velger å føle det slik, men det er svært få av kundene våre som føler det på denne måten. Alle sine følelser er deres egne og vi kan ikke alltid påvirke hva andre velger å føle om ting. Følelser er veldig subjektive og vi må jo bare respektere at alle har sine egne følelser, men samtidig understreke at vi ikke har gjort noe feil. Vi har svært mange fornøyde kunder som nyter produktet og gledelig betaler fakturaene sine.

WhiteBright bestillingsskjema

Trass i salgsforbudet var nettsiden fortsatt aktiv en uke etter, og kunder kunne bestille vareprøven og inngå abonnement. 1. juni var siden ikke lenger tilgjengelig.

Confluent AS ble etablert i 2020, og har siden hatt en eventyrlig vekst. Regnskapet fra 2021 viser at de hadde en omsetning på 596.000 kroner og et årsresultat på - 440.000 kroner. Året etter mangedoblet de både omsetning og resultat. Da solgte de for 7,3 millioner og fikk et komfortabelt årsresultat på 1,4 millioner kroner.

Det er imidlertid uvisst om selskapet også selger andre produkter enn tannblekemiddel. På WhiteBrights Facebook-side i mars skrøt de av å ha solgt over 40.000.

Mer fra Dagsavisen