EU vedtar snart at alle lade-apper skal kunne brukes på alle ladestasjoner for elbil. Det vil gjelde i hele EU og i Norge. Men ikke før 2027.
– Men det er ikke noen grunn til å vente med dette i Norge, sier Thor Egil Braadland til Dagsavisen.
Braadland er myndighetskontakt i NAF, og forteller at han har reist i skytteltrafikk mellom Norge og Brussel i forbindelse med vedtaket.
Vanlig i Sverige
«E-roaming» betyr at elbil-ladestasjoner skal lade biler også med konkurrentenes apper. I dag er det vanlig at elbilister har så mye som 10–15 forskjellige apper på telefonen for å lade bilen hos forskjellige ladeleverandører.
– Det er jo ufattelig klønete. Hvis bankkortet ditt går ut på dato må du nå inn i alle appene og oppdatere, sier Braadland.
Nå håper Braadland og NAF at den rødgrønne regjeringa skal innføre et nytt regelverk allerede nå, i stedet for å vente på EU. Det skal komme en ny ladestrategi fra regjeringshold i år. Han forteller at dette allerede er innført i Sverige.
– Der truet myndighetene med å innføre pliktig e-roaming. Så da bare gjorde operatørene det, sier han.
[ Det blir opptil 75 prosent dyrere å lade elbilen på veien i høst ]
Intet farvel til ladebrikka
I dag bruker de fleste ladeoperatørene sin egen kombinasjon av app og ladebrikke. Muligheten til å betale direkte med bankkort er fortsatt uvanlig. EU kommer mest sannsynlig også til å vedta at bankkort blir pliktig betalingsmiddel, ifølge Naf.
– Framover kommer nok kortleser til å bli standard. Til slutt ender vi opp med «plug and charge», hvor du bare setter inn ladepistolen, og så ordner bilen og ladepumpa opp seg imellom, sier han.
– Hva med ladebrikkene? Skal de fortsatt være med oss?
– Det bestemmer ladeselskapene. Noen er glad i brikker, noen er glad i appene sine. Og så er det folk som sverger til bankkort. Men dette betyr ikke nødvendigvis et farvel til brikken, sier Braadland.
Det nye regelverket skal etter planen vedtas i EUs Transportkomite 3. oktober, og av EU-parlamentet 19. oktober.