Nyheter

Marcussen: – Bane NOR har holdt Oslo for narr

I 2027 skulle flaskehalsen Brynsbakken bygges om og sørge for et bedre togtilbud inn og ut av Oslo. Nå utsetter Bane Nor planene til 2031. – Helt uakseptabelt, sier byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen (MDG).

Torsdag ble det klart at Bane NOR har besluttet å utsette gjennomføringen av planer for kapasitetsøkende jernbanetiltak i Brynsbakken i Oslo. Brynsbakken er et kryss der togene må vente på hverandre, i stedet for å kjøre rett inn på Oslo S. Saken ble, på Bane Nors oppfordring, hastebehandlet av Oslo kommune tidligere i år, og deretter vedtatt på bystyremøtet den 24. mars. Hastverket i saken ble begrunnet med at det skulle sikre et bedre togtilbud for en million reisende i Oslo-området allerede fra 2027, skriver kommunen i pressemeldingen. Bane Nors beslutning om å utsettelse, skyver nå denne forbedringen til omkring år 2031.

– Det kom som et sjokk at Bane NOR nå utsetter planene i fem år. De har presset Oslo kommune til å hastebehandle, for så å kaste kortene få måneder senere. Dette er uakseptabel oppførsel, ikke minst overfor beboerne i bydel Gamle Oslo, sier byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen i en pressemelding fra Oslo kommune.

Prosjektdirektør Bettina Sandvin i Bane Nor forklarer utsettelsen med at det nye digitale signalsystemet ERTMS skal bygges ut på samme strekning, og at ikke de to forskjellige planene kan gjennomføres samtidig.

– Vi har hele tiden vært tydelige på at vi var avhengige av et vedtak i Bystyret senest før påske i år. Politikerne strakk seg langt for å godkjenne planen. Nå er vi imidlertid i november og har fortsatt ikke en stadfestet plan. Derfor er det ikke lenger mulig å rekke denne utbyggingen i Brynsbakken, før vi skal bygge nytt digitalt signalsystem på samme strekning, sier Sandvin i en pressemelding på eget nettsted.

Forventer at det ryddes opp

Bystyret godkjente planen, men var misfornøyd med de korte fristene i en så viktig og omfattende sak, og at det ikke var tid til å se nærmere på ulike lokkløsninger. Tiltaket har stor innvirkning på beboere på Hylla, som må flytte, og for beboere på Vålerenga og i Kværnerbyen i bydel Gamle Oslo, mener byråden.

– Denne vinglingen fra Bane NOR skaper økt usikkerhet for befolkningen på Hylla, og det synes jeg ærlig talt ikke er greit, fortsetter Marcussen.

Hun vil be om et møte med Bane Nors ledelse, og forventer at det ryddes opp.

Sandvin sier at hun gjerne møter kommunen for å snakke om hvordan man best kan sikre et godt fremtidig samarbeid om Brynsbakken. Hun sier hun har full forståelse for at huseierne på Hylla synes situasjonen er vanskelig, og at Bane NOR derfor har tilbudt huseierne innløsing av eiendommene sine.

– Vi har også invitert beboerne på Hylla til et møte og ønsker en god dialog med dem i den videre prosessen, sier Sandvin

Den foreløpige planen fra Bane NOR er byggestart i 2027 og ferdigstillelse i 2013. Nye spor mellom Vålerenga og Kværnerbyen vil gi plass til 5000 ekstra passasjerer i timen.

– At vi har et velfungerende togtilbud i Oslo-området er helt avgjørende om vi skal nå klimamålene. Jeg forventer også at den nye regjeringen vil følge opp kommunens ønsker om et forbedret togtilbud som respekterer lokalt selvstyre, for nå må Bane NOR skjerpe seg, sier Marcussen avslutningsvis.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra Dagsavisen