Handball

Han skal løfte Viking HK

Viking HK skal til tross for nedrykket prøve å øke inntektene. Nå har de fått på plass både ny markedssjef og ny hovedsponsor.

Stavanger — De siste ukene har klubben slukket sorgene etter det bitre tapet for Nøtterøy i kvalifisering og nedrykk til nivå to. Nå kan de dele gode nyheter.

Klubben har nå ansatt Christian Søyland som ny salgs- og markedssjef. Dessuten går Bambusa inn som hovedsponsor for de neste tre sesongene. Det melder klubben i en e-post.

– Jeg har ganske god tro på dette. Viking er en klubb med sterk historie i Håndball-Norge. Det er gjort en kraftig snuoperasjon. Det virker som at de er villige til å fortsette jobben. Det vil jeg være med på. Gruppen som er her nå er ung og fremadstormende. Vi hadde nylig også en spiller som ble tatt ut på rekruttlandslaget. Jeg har tro både på gruppen og markedsverdien. Dette går hånd i hånd, sier Christian Søyland til RA.

Kan vokse

Søyland kommer fra stillingen som key account manager i Tools. Han har ti års erfaring fra salgs- og markedsarbeid gjennom Session og vil tiltre stillingen i høst.

Klubbens nye mann har også håndballbakgrunn. Han har tidligere trent rekruttene i Sola og har vært engasjert i Tastavarden HK.

– Er det mulig å selge herrehåndball som da Arvid Løkke gjorde det i gamle dager?

– Det var andre rammer da Arvid var i gamet. Det som var før var før. Nå skal vi jobbe med det vi har. Jeg har tro på dette. Så skal det drives sunt. Budsjettet til Viking har vært lavt sett mot konkurrentene. Kvalifiseringsmotstander Nøtterøy hadde langt bedre rammer enn Viking – tross divisjonsforskjell. Så er Norge en håndballnasjon i vekst. Spillere sendes stadig ut. Det er potensial både i Norge og i Stavanger. Vi vil også knytte til oss klubbene i regionen for å se på hvordan det kan løftes samlet rundt herrehåndballen. Vi skal også lære av Nærbø som på mange måter har vært best i klassen, sier Søyland.

– Hvor mye skal budsjettet deres opp?

– De har nok forventninger om at budsjettet skal økes en del, men det er ikke noe som gjøres på en halv sesong. Viking må bygges stein på stein. Det er også gjort det siden Tor Henrik ble styreleder i 2016. Vi må komme på et konkurransedyktig nivå, men det kan neppe dobles over natten, sier Søyland.

Hovedsponsor via spiller

Den nye hovedsponsoren kommer også via en binding i håndballen. Klubben hentet i fjor Rasmus Lund Bertelsen til Stavanger, mens kona fikk jobb i Bambusa. Nå sendes de to hjem til Danmark for å lede firmaets satsing der. Samtidig går firmaet, som blant annet er kjent for sokkesalg via idretten, inn som storsponsor i Viking.

– Å ansatte en salgs- og markedssjef har vært et mål styret har hatt i mange år. Selv om vi nå rykket ned til 1. divisjon endrer ikke våre ambisjoner seg verken på eller utenfor banen. Viking skal tilbake til toppen av norsk håndball og skal vi lykkes med det må markedsarbeidet profesjonaliseres. Å lande en markedssjef er derfor en stor milepæl, sier styreleder Tor Henrik Knutsen.

Han er også svært godt fornøyd med at hovedsponsoren også er på plass.

– Å lande en ny hovedsponsor få dager etter nedrykk gir hele klubben motivasjon og lyst til å jobbe enda hardere for å nå vårt langsiktige mål. Vi håper enda flere vil se verdien av at Stavanger igjen skal finne seg i toppen av norsk herrehåndball og ikke minst at vårt sponsornettverk skal være en lønnsom plass for å være med i.

---








Mer fra Dagsavisen