Nyheter

Et enfoldig spørsmål om Oljefondet

Er det best for kommende generasjoner at vi følger Handlingsregelen så slavisk som i dag?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Carl I. Hagen har, med vanlig sans for PR, foreslått å ta 100 av de 735 milliardene Oljefondet tjente uventet i første kvartal, til å betale all bompengegjeld og fjerne alle veibommene. Forslaget er en skivebom, for dette vil bare føre til økt forbruk generelt og især av kjøring med fossilbiler. Investeringen vil ikke forrente seg, hverken på kort eller lang sikt. Men det er vanskeligere å forstå at ikke noe av de uventete inntektene kan brukes til oppgradering av konkrete, fysiske forhold i landet vårt på områder hvor vi er alvorlig på etterskudd. Jernbane er det mest nærliggende eksemplet. Den uventete gevinsten burde kunne settes av til MYE raskere InterCity-utbygging, til Ringeriksbanen, oppgradering av eksiserende stambaner og til jernbane i Nord-Norge. Dette ville kommende generasjoner ha nytte av i over 100 år, akkurat slik Norge har hatt av den i sin tid dristige satsingen på Bergensbanen. Det ville øke vår produktivitet og dermed evne til å betale fremtidige sosialutgifter uten å trekke på Oljefondet. Og det ville redusere behovet for å fly. Vi må dessuten huske at Oljefondet bare består av bytes i en datamaskin som uttrykker hvor mye markedet for tiden er villig til å betale for de norske eierandelene. Pengene finnes ikke. Hvis markedet faller, forsvinner Oljefondet som dugg for sola, uten at noen får nytte av det. Hvis man er redd for at dette ville føre til overoppheting av arbeidsmarkedet i Norge, kunne man bare sette bort det hele på anbud til utlendinger. Kineserne ville fikse dette på 5 år. Jeg skulle ønske at en seriøs politiker kunne forklare meg hvorfor dette ikke er mulig, og da uten å henvise til sosialøkonomiske besvergelser. Sosialøkonomer krever alltid pengemessig lønnsomhet innenfor maksimum 20 år. Hadde vi hatt sosialøkonomer for 120 år siden, hadde vi i hvert fall ikke hatt Bergensbanen, og trolig svært få andre jernbaner også. Er dagens politikere så blendet av sneversynte økonomer at Arve Tellefsen har rett: "Hvis man tok alle verdens økonomer og la dem på rekke og rad rundt ekvator, ville det trolig være det beste".

Mer fra: Nyheter