Nyheter

Fra vondt til verre for Boeing og Luftfartsmyndighetene i USA (FAA)

Boeing og FAA har sviktet fundamentalt i risikoarbeid. Etiopia-ulykken kunne vært unngått hvis ikke FAA hadde abdisert. Kontrasten til vårt eget Sjøfartsdirektorat er som natt og dag: Idag gikk det ut sikkerhetsmelding til hele næringen om lærdommen etter Viking Sky's motorproblemer.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Etter flystyrten av en Boeing 737 Max8 i Etiopia den 10. mars 2019 ble det raskt klart at denne ulykken var så å si identisk med tilsvarende i Indonesia i oktober 2018.

Denne FØRSTE ulykken satte igang en prosess i USA mellom Boeing og FAA i USA ... men lite ble konkret formidlet og tiden gikk ...

Etter nesten 5 måneder kom Etiopia-ulykken.

Og DA ble det fart på avdekkingen av hva som var galt  .... i AVISENE.

Spesielt grundig var  Seattle Times, Boeings hjemby.

Det som ble avslørt var meget OPPSIKTSVEKKENDE.

Boeing hadde kuttet svinger ... etter avtale med FAA ... i sikkerhetsarbeidet med 737 Max8.

Elementære risikobaserte feil var begått ... ikke en .. men MANGE.

Om dette skrev jeg innlegget her:

" Boeing 737 8Max -ulykkene må inn i alle lærebøker om risiko-vurdering"

Lenke:

Nå har det gått fra vondt til verre.

Ulykken i Etiopia den 10. mars  2019 kunne vært unngått.

I januar 2019 sendte Boeing inn til FAA en oppdatering av systemet som hadde feilet:

"Boeing formally submitted a proposed MCAS software enhancement to the FAA for certification on Jan. 21, Elwell’s testimony said."

Elwell er fungerende midlertidige sjef i FAA.

For FAA har vært UTEN utnevnt toppsjef i ett år ... Trump har ikke brydd seg med å utnevne  erstatter etter at den siste lederen gikk av.

Og nå øker fokusen på FAA i USA ... både FBI og Transportdepartementet er igang med undersøkelser.

Den brutale virkelighet er at FAA har skjemt seg bort som sikkerhetsansvarlig instans innen flysikkerhet. Det må en stor oppvask til.

FAA var SIST til å beslutte at Max8-flyene skulle settes på bakken.

Da hadde alle andre lands flymyndigheter besluttet dette.

Og som nevnt hadde FAA på bordet info om at MCAS-systemet måtte oppgraderes allerede i januar 2019.

DA skulle FAA ha sendt ut melding til ALLE Max8 brukere:

- Early Warning! ... Det er feil med Max8 ...

Etiopia-ulykken skulle vært unngått.

En rekke risiko-flyturer med Max8 skulle ikke vært gjort.

Kontrasten til vårt eget  Sjøfartsdirektorat er som natt og dag.

Idag er det sendt ut melding om årsaken til Viking Sky-ulykken:

- Manglende trykk på smøreoljen til motorene så disse stanses.

Og da informeres HELE NÆRINGEN:

" Alvestad sier til VG at de nå har sendt ut en sikkerhetsmelding til næringen der de ber dem sjekke sine fartøy og påse at de har nok smøring på tankene." (VG 27. mars 2019).

Nå er både Boeing og FAA i hardt vær.

Og noen må stå til ansvar.

For det er så fundamental svikt som er begått at det vil endre sikkerhetsarbeid  og risikoanalyser innen flynæringen globalt.

For FAA har i praksis abdisert.

Skudeneshavn  27. mars 2019

Jan Marton Jensen

Mer fra: Nyheter