I UK har man nå betydelig innsikt i hvordan sosiale medier ble brukt ... og misbrukt ... under Brexit-valgkampen.
Avsløringer om metoder, aktører og pengebruk foreligger nå i regi av en britisk parlamentarisk undersøkelse.
I en konkluderende rapport påpekes det hvordan aktivitetene under Brexit var i det skjulte, og at dette var et angrep på demokratiet som ikke kan tåles.
Det anbefales derfor en rekke tiltak iverksatt av myndighetene, så som:
- Lovpålagt ansvar for teknologiselskaper ved formidling av ulovlig politisk innhold
- Revisjon av teknologiselskapene og deres systemer og metoder
- Forbud mot politisk "mikro-annonsering"
- Nye valglover som regulerer politisk annonsering
- Større fullmakter til Valgkommisjon som overvåker valgene
- Et etisk regelverk som alle teknologiselskaper forplikter seg på
I bunnen må hele tiden ligge en kontroll med og begrensing av den politiske pengebruken ... og full åpenhet om beløper og givere.
Det er høyresiden i UK som har er blitt eksponert under disse undersøkelsene ... kjente Tory-politikere.
Og det er disse politiske aktørene som har misbrukt loven og moralen og pengene.
Her i Norge er det viktig å følge med på avsløringene i UK .... og å ta grep.
Politisk ledelse i norske partier bør se over sine egne retningslinjer innen området og eventuelt ajourføre og spisse regelverket.
Videre bør saksområdet få tilstrekkelig oppmerksomhet utredningsmessig ... en forberedelse til lovregulering.
Skudeneshavn 1. august 2018
Jan Marton Jensen