Som arbeidsgiver kan jeg ikke påvirke hvilke arrangementer mine ansatte velger å delta på, på fritiden. Samtidig oppfordrer jeg til at man alltid tenker over hva man deltar på og ytrer seg om, uavhengig av om det er som privatperson eller som arbeidstaker.
I NAV er vi opptatt av både åpenhet og ytringsfrihet. Dette er også et tema som tas opp i et eget kurs som alle ansatte i NAV skal gjennomføre. Forholdet mellom ytringsfriheten og lojalitetsplikten ansatte har overfor arbeidsgiver kan i enkelte tilfeller være utfordrende å håndtere, både for ledere og medarbeidere.
Ytringsfriheten strekker seg langt, samtidig som man, som ansatt i NAV, noen få ganger kan komme i situasjoner der lojalitetsplikten til arbeidsgiver går foran ytringsfriheten. Dette er noe vi alle må ha et bevisst forhold til og som det er viktig å snakke om. Derfor er dette noe vi skal ha ekstra oppmerksomhet om hos oss i år.
Jeg har dyktige og ivrige medarbeidere som jobber hardt og jeg opplever at vi samarbeider godt hos oss. Vi ønsker å levere så gode tjenester som mulig, innenfor de rammene og lovverket vi har å forholde oss til. Derfor ønsker jeg diskusjoner og refleksjoner omkring hvordan tjenesten kan bedres, velkommen.
Bente Kaldheim
avdelingsdirektør
NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus