Debatt

MDG sier nei til ny vei og bompengesjokk på E18

Regjeringens planer om å bygge ut E18 vil ikke bare føre til mer biltrafikk, dårligere luft og høyere klimagassutslipp. Den vil også påføre bilistene et bompengesjokk uten sidestykke.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I 2016 ble politikerne i Oslo og Akershus enige om å si nei til planene om å bygge ut motorveien E18 inn til Oslo. Til tross for at Oslo-politikerne var enige om at veien er unødvendig, valgte regjeringen å overkjøre den lokale enigheten og trumfe gjennom utbyggingen. Regjeringspartiene stilte fornøyd opp i media og sa at det skulle bli motorvei. Det de glemte å fortelle var hvem som skulle ta regningen for veien.

Den totale prislappen for denne veien vil være omtrent 40 milliarder, og storparten av regningen går til bilistene. Nye beregninger viser at bilistene må anslagsvis ut med 27.600 kroner i året for å kjøre på ny E18 fra Asker til Oslo. Det tilsvarer en dobling av bompengene.

Den samme regjeringen som ønsker en større vei, er enig i at biltrafikken i Oslo ikke skal øke, at luften skal bli renere, og at klimagassutslippene skal reduseres. Planen deres er altså å rive over 200 hus for å bygge større vei på en strekning der de ønsker mindre trafikk, og deretter skal de bruke bompenger for å stoppe folk fra å bruke den. Hva er poenget med å bruke 40 milliarder på en uønsket og unødvendig motorvei når vi samtidig vet at det finnes mange gode prosjekter rundt om i landet som ikke får penger?

Misforstå oss rett. De Grønne er ikke mot bompenger generelt. Vi er for bompenger når det bidrar til å gjøre byen vår bedre å bo i. I Oslo bruker vi nå 9 av 10 bompenge-kroner til å bygge ut bedre T-bane, trikk, busstilbud og sykkelvei. Det gjør luften renere, klimagassutslippene lavere, og det gjør at folk flest kommer seg raskere frem, samtidig som det blir plass på veien til de som er avhengig av bil i hverdagen. Moderne byutvikling dreier seg nemlig ikke om stadig større og mer vei, men om bedre kollektivtransport og færre biler slik at man får renere luft, lavere klimagassutslipp og mindre kø på veiene for de som er avhengig av bil i hverdagen.

Vi er mot bompenger som finansierer store og unødvendige motorveiprosjekter. Den nye E18 er kanskje det mest unødvendige av de alle.

Mer fra: Debatt