Nyheter

Luftambulansen: En restart er rimelig, Høie!

Mer-kostnadene ved å bryte luftambulanse-anbudet, er ikke enorme. Forskjellen er, enkelt sagt: Å betale investeringskostnader nå, istedet for "på avbetaling". Gjør Helseminister Bent Høie det nå, og samtidig garanterer at de ansatte får beholde jobbene sine, kan han stoppe total ødeleggelse av landets helseberedskap i lufta. Gjør han det ikke, settes liv og helse på spill. Spesielt i distriktene.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

"Altfor dyrt å bryte kontrakten", sies det. Milliardbeløp nevnes. Selv om den viktigste kostnaden her er risiko for ditt og mitt liv og helse, la oss for en kort stund bare se på pengene: Hvis anbudet brytes, vil erstatningssummen sannsynligvis ligge på ca de kostnader som svenske Babcock allerede har fått, pluss litt til for "tort og svie".

Bare spørsmål om tid

I følge anbudet skal operatøren, enkelt sagt: a) kjøpe inn nye fly, b) kjøpe ny simulator (som man uansett må ha) og c) betale driftspersonell til å fly og passe på pasientene ombord (administrasjon, flyvere, teknikere og medisinsk personnel).

Alt dette skal Luftambulansetjenesten HF (LAT HF) betale Babcock for å ordne, gjennom hele kontraktsperioden.

Men fly og flysimulator koster milliarder av kroner! Ja, i hvert fall opp mot en milliard er sikkert riktig. Men, kostnadene til nye fly og simulator skal uansett betales av LAT. Gjennom anbudet vil kostnadene bare "smøres" utover kontraktstiden. Brytes anbudet, vil fly og simulatorer betales nå og eierskapet gå over til LAT HF.

Vi må regne med at Babcock har beregnet seg litt fortjeneste på innkjøpsprisen. Kanskje like mye, eller litt mer, enn et banklån vil koste, dersom LAT HF skulle gå i banken for å låne pengene, og så tilbakebetalt lånet over anbudets tidsramme?

Når det gjelder personell har vel Babcock foreløpig ikke ansatt mange, kanskje noe over ti? Riktignok noen ledelsesfunksjoner, men lønningene deres hittil utgjør neppe milliarder.

Nå skal man ikke bare si opp ansatte med et pennestrøk. Men i denne saken er det de uerstattelige fagfolkene som pilotene og teknikerne som er mangelvare. Det er de som er viktig for at ambulanseflyene kan kunne hente deg hvis du blir akutt syk.

Hva hvis ikke stopp?

Konsekvenser hvis Høie IKKE sier opp kontrakten, ser vi nå at kan bli veldig store: Babcocks lønnsskvising gjør at godt trente piloter, med fartstid fra vanskelige småflyplasser mellom fjell og turbulente daler, slutter og tar jobb et sted der de får beholde sin lønn. Dermed, fly blir stående på bakken. Hvor lang tid tar det før Babcoks nyansatte piloter får utført de mange nattflyvninger som kreves, før de får lov til å fly for LAT i Norge?

Krav: Flytende norsk

Det blir også interessant å se hvordan Babcock skal oppfylle kravet at alt mannskap i flyene skal beherske norsk flytende, dvs. en definert språktest sitt nivå 5 (der 6 er høyeste nivå). Vanligvis må selv svensker og dansker lese seg opp en god stund for å klare dette.

Hvis de nye mannskapene IKKE består en slik språktest, kan de vel ikke fly? Da vil vel ambulanseflyene igjen bli stående på bakken?

EØS ingen hindring

Det er bare noen år siden Justisdepartementet lyste ut Redningstjenesten for Svalbard på anbud. Med krav om at de ansatte på Svalbard skulle behandles etter loven om virksomhetsoverdragelse. Noe de ble. Så det er lov å kreve slikt.

Når vi snakker om EØS: Kan noen vise hvor i EØS avtalen det står at kritisk nasjonal infrastruktur, som luftambulansetjenester er, MÅ lyses ut på internasjonalt anbud? Mange har lett, og ikke funnet.

Ctrl+Alt+Del

Tre taster gir nye muligheter for en hver pc-bruker: Du rykker tilbake til start.  Og det er nettopp det som trengs i luftambulansesaken nå. Kostnadene ved å IKKE gjøre det, kan bli store. For store deler av Norges befolkning. Dette håper jeg at vår helseminister evner å se, og å gjøre noe med.

Mer fra: Nyheter