Nyheter
Minikunnskapster Røe Isaksen rydder opp i syretripper
Endelig får vi renset lkraftig opp i generell del av læreplanen, slik at vi med god samvittighet kan utdanne nyttige borgere og ikke omtåkede hippiebarn på jakt etter selvrealisering i inn- og utmark
Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Torbjørn Røe Isaksen har engasjert en ny skrivegruppe som skal stramme opp generell del av læreplanen. Det er jammen på tide. All ære til en framoverlent kunnskapsminister med finstemt fokusområde. Maken til reaksjonære sosialistsvermerier skal du lete lenge etter. Bare se under avsnittet «Naturglede»:
«Fremme glede»? Blir ikke humankapital og vekst i BNP av slikt hippievås. Ungdommen skal gjøre nytte for seg uten å gå seg vill i emosjonelle buskas. Hvordan kan en måle glede? Glad, mindre glad og kjempedeppa? Nei få det vekk. Naturbilder kan de finne på Google på fritida, eventuelt dronebilder fra Preikestolen. Landskapets linjer og årstidenes veksling? En salig suppe av geometri og Vivaldi dette. Blir ikke et godt tannhjul i samfunnsmaskineriet med linjer i landskapet og vasing med vinter og vår.
Enten kan du forklare noe eller så kan du det ikke. Kan du ikke forklare det, har du ikke bruk for det. Ydmykhet for noe man ikke kan bruke og forklare? Dette er en levning fra LSD-eksperimentene på syttitallet, som må ha satt seg i sædstrengene til en generasjon av flåsete akademikere. «Nøre hugen» høres mest ut som en karakter fra Flåklypa. Er det et halvhjerta forsøk på å sprite opp hasjmanifestet med nynorskklingende metaforer? Få vekk rasket, og snakk slik at alminnelige folk kan skjønne det.
Friluftsliv rører både kropp, sinn og tanke. Fostringen må betone forbindelsen mellom naturforståelse og naturopplevelse: kunnskapen om elementene og om samspillet i livsmiljøet må gå sammen med erkjennelsen av vår avhengighet av andre arter, samfølelsen med dem og gleden over naturliv.
Her har det svikta totalt nå tekstskriveren vil skrive oss inn i det store kretsløpet i en slags naturmystisk grunnfortelling. Det musiseres, tones og samspilles så en skulle tro det var en friluftsbarnehage med hakk i plata og smågodt i sekken.
Og du lærer som vurderer en utetime: skjerp deg, det er ikke dette skattepengene våre skal gå til. Ha deg inn igjen med klassen din og øv på testene i matematikk, norsk, engelsk og naturfag. Der har vi mestring som det lar seg gjøre å få inn i grafer og søylediagram uten utenomsnakk og syretripper i utmarka.