Kultur

Pepsi trekker Kendal Jenner-reklamen

Etter storm i sosiale medier har brusgiganten Pepsi innsett at de gikk solid på trynet med en reklamefilm som mange mener bagatelliserer politivold og Black Lives Matter-bevegelsen.

«Pepsi ville sende ut en globalt budskap om samhold, fred og forståelse. Men vi skjønner at vi har bommet totalt og ber om unnskyldning. Det var aldri vår mening å bagatellisere viktige hendelser.»

Dette skrev i følge engelske Mirror og en rekke andre aviser representanter for brusgiganten nettopp, etter at både selskapet og modellen Kendall Jenner har opplevd voldsomt negative reaksjoner i sosiale medier. Brusgiganten har altså valgt å ta sine forbrukere på alvor og lytte til såkalte folk flest. Og kanskje også modellen selv? For Jenner, som tilhører den mektige Kardashian-familien, er dette ikke spesielt god reklame, og hun har opplevd en flodbølge av hets etter at filmsnutten gikk viralt og det forundrer ikke om også hun har hatt en finger med i spillet når pepsi nå har valgt å trekke reklamen. For i beklagelsen skriver representanten fra Pepsi:

«Vi beklager også til Kendall Jenner for å ha satt henne i en særdeles vanskelig posisjon

Les også: Pinlig Pepsi-øyeblikk

Protest

I reklamefilmen som blant annet ble kommentert på Dagsavisens Nye Trender tidligere i dag, poserer den kjente reailtystjernen i blond parykk på en fotoshoot. Når et demonstrasjonstog marsjerer forbi og en kjekk, ung mann blunker til henne river hun av seg parykken, griper med seg en Pepsi og blir med i toget. Midt i opptøyene går hun bort til en politimann og gir han en iskald Pepsi. Og så smiler alle.

Les også: Caitlyn Jenner ut mot Trumps diskriminering av transpersoner

Brus med B-smak

Reaksjonene lot ikke vente på seg. Ikke minst fordi øyeblikket der jenner gir politimannen brus minner om et ikonisert pressebilde av den unge, svarte demonstranten Leshia Evans som ble tatt under en protestmasj i Louisiana i fjor sommer. På bildet rekker hun modig fram hånden til to bevæpnede politimenn for at de skal arrestere henne. 
Etter at Pepsi lanserte sin reklame har kommentarene haglet på twitter - alt fra rasende folk som mener brusgiganten håner et viktig samfunnsproblem til andre mer humoristiske kommentarer som «Lite visste vi at en iskald Pepsi var alt som skulle til for å stanse politivold. Takk gud for Kendall Jenner!»

Les også: Power-dressing fra Versace

Fungerte ikke

Opprinnelig svarte Pepsi på klagene med at tanken bak var  reklamen  var godt ment - og at det handlet om å vise mennesker fra hele verden som kommer sammen i harmini og kjærlighet. Men i dag innså de at budskapet ikke fungerte, slik det heter på reklamespråk. De valgte dermed å trekke kampanjen.

Mer fra Dagsavisen