Motehuset valentino ønsker å satse i Oslo, og til høsten kommer de med egen butikk i Nedre Slottsgate..

Nå kommer Valentino

Oslo har fått et eksklusivt fashion district midt i sentrum med luksusforretninger som Gucci, Burberry, YSL og Louis Vuitton på rekke og rad. Til høsten kommer også Valentino.

 

Det eksklusive italienske motehuset Valentino forbindes gjerne med kjolene som superstjernene bærer på den røde løperen. Til høsten åpner motehuset butikk i Nedre Slotts gate i Oslo, i lokalene til Steen og Strøm der Hermés holdt til tidligere. Tvers over gaten holder Jimmy Choo på å innrede en egen butikk vegg-i-vegg med Yves Saint Laurents flashipstore. Området heter Promenaden og har tatt mål av seg til å bli et Oslo Fashion District.

Disse motehusene gjør ikke tilfeldige valg, at Valentino velger seg nettopp Oslo er et bevis for at Oslo er i ferd med å bli en motehovedstad i verdensklasse, sier Fredrik Kumlin, administrerende direktør i Promenaden Management.

High-end

Promenaden har satset tungt på å utvikle de historiske eiendommene i kvartalet rundt Nedre Slottsgate, Øvre Slottsgate og Prinsens Gate, og etablere gode forhold med gårdeiere og Oslo kommune. I samarbeid med det danske familieselskapet Group88 har de utviklet et handlesentrum skreddersydd til moderne forbrukere som liker å blande high end luksus med rimeligere, kontemporære motemerker.

choo

Jimmy Choo og YSL er blant butikkene i Promenaden fashion District. Foto: Sissel Hoffengh

Oslo er kanskje den hovedstaden i Europa som ekspanderer mest og raskest. Det er stor befolkningsvekst, lav arbeidsledighet og folk er kvalitetsbevisste. Vi har lagt merke til at de ofte kommer til København for å handle varer de ikke kan få tak i her. Men nå trenger de egentlig ikke dra lenger enn til Oslo, sier Marius Møller, daglig leder i Group88.

Som London og Madrid

Marius Møller sier at i Group 88 sammenlikner de Oslo nå med storbyer som London, Paris og Madrid.
Alle større byer har sine fashion districts som Champs Elysees i Paris og Bond Street i London, og det er nettopp disse handlegatene som norske Promenaden sammenliknes med, sier Marius Møller.  

Vil handle hjemme

Det er 16 år siden Group 88 startet opp Mulberry i Akersgaten. Marius Møller forteller at nordmenns handlevaner har endret deg en god del siden den gang.  

Det er en trend at folk ønsker å handle luksus hjemme, ikke bare på utenlandsreiser. Hvorfor vet vi ikke, det kan være at folk ønsker at ferier i større grad skal være opplevelser, mens shopping er noe man vil gjøre trygt hjemme.

Betalingsvillige

Foreløpig har luksusbutikkene slitt med å tjene penger i Oslo, men Marius Møller mener det vil endre seg bare butikkene blir litt bedre etablerte. For shoppingglade nordmenn skorter det, i følge danskene, ikke på.

Nordmenn vet hva de vil ha og de er ikke redde for å betale for kvalitet, kanskje mer enn andre skandinavere. I Oslo Fashion District havner de i en klynge av eksklusive flagshipstores som YSL og Gucci, kontemporær fashion ala Acne Studios, Ganni og Isabel Marant, storbutikker som Eger og Steen og Strøm - samt attraktive spisesteder, små boutique-hoteller og kjente turistattraksjoner, sier Møller til Dagsavisen.

I fjor startet selskapet opp de to butikkene Balenciaga og Saint Laurent i Oslo, og i år er det duket for Valentino. Det er første gang et stort motehus velger å åpne i Oslo først, før København eller Stockholm.