Kultur

Moods gjenoppstår

Du trodde du hadde sett den siste Moods of Norway-dressen danse hula-hula bort i solnedgangen? Å nei. Den 22. mars åpnet Moods dørene for første gang i Oslo og på nett.

20. september 2017 takket Moods of Norway for seg etter 14 år på catwalken. Firmaet var konkurs og den rosa Ferguson-traktoren ble parkert på låven. Men, dødsboet ble kjøpt opp av Simen Staalnacke, Jan Egil Flo og en gjeng med ledende ansatte som fortsatt hadde tro på visjonen fra Stryn.

Daglig leder Gunn Heidi Lilleengen forteller at Moods skal gjenreises som et nytt norsk herrebrand som er inspirert av de kreative verdiene til Moods of Norway, men med en helomvending på det visuelle. Traktor-prints, vafler og bestemødre, ostehøvler og rosa limousiner er byttet ut til fordel for en mindre prangende og mer klassisk, tidsriktig stil.
– Vi beundrer Moods of Norway sin historie, de fikk oppfylt drømmen og lyktes stort. Vi tar med oss gutsen, og det å inspirere til å tørre mer.  Det vi ser som en fordel nå er at vi er små, som igjen gjør at vi kan være tettere på målgruppen og kunden. Vi kan snu oss rundt raskt og tilpasse oss etter målgruppens behov og ønsker, sier Lilleengen til Dagsavisen.

Les også: Kleskjeden Moods of Norway er slått konkurs

Navneendring

Nysatsingen heter Moods, «of Norway» er kuttet ut, er det fordi å spille på det «typisk norske» ikke fungerer når man vi nå ut til dagens forbrukere?
– Vi har det siste året jobbet mye med å undersøke markedet. Målgruppen er ikke så opptatt av det typisk Norske, det var veldig riktig å bruke dette for Moods of Norway, men tiden viser at verden har blitt mindre og at det er riktig å hente inspirasjon fra internasjonale impulser. Moods navnet må være med, for vi skal alltid skape stemninger og inspirere, sier Lilleengen. Hun vil ikke spekulere i om vi nordmenn tar feil når vi tror verden blir sjarmert av vår litt sære, rare «norskhet».
– Men det vi vet, og har opplevd igjennom årene er at folk heier på norsk design og norsk grunderånd, sier Lilleengen.

Les også: Kjøper opp eget konkursbo

Nettbutikk

Moods of Norway hadde 3 butikker i USA. Den nye nettbutikken kommer til å være åpen for å handle fra i alle land, men fokuset er å bli best på herreklær i Norge i første omgang. Av de opprinnelige gründerne er Simen Staalnacke med som medeier i nye Moods, men jobber ikke i selve selskapet. Jan Egil Flo er hovedaksjonær og styreleder i selskapet
– Simen Staalnacke har startet sitt eget selskap, Staalnacke Industries, så han har fullt opp med det. Han har sagt at vi alltid kan komme til han med tanker og spørsmål, så han fungerer som en slags mentor, sier Gunn Heidi Lilleengen, og legger til at de opprinnelige gründerne heier på dem.
– De syntes det er fint å se at historien fortsetter. Vi skal gjøre dem stolte.

Mer fra Dagsavisen