Kultur

Modellbyrå: – Fra feit til tynn, stor til liten. Hva som helst: vi har det

Feirer mangfoldet i moteverdenenen.

Fredag åpner moteuka i den britiske hovedstaden, og flere av modellene som skal gå nedover catwalken kommer fra Ugly.

Byrået bidrar til mer variasjon blant de ellers så «perfekte» modellene som vanligvis deltar på motevisninger,skriver NTB.

– Firmaet feirer egentlig mangfoldet og lyser opp moteverdenen, i stedet for å bare bruke standardmodeller, sier eier av Ugly models Marc French til AFP.

Les også: PyeongChangnam Style

Karakter

French beskriver det som et modellbyrå med karakter.

– Fra feit til tynn, stor til liten. Hva som helst: vi har det, sier han.

Dagsavisens moteekspert Sissel Hoffengh mener mote i stor grad handler om oppmerksomhet.

– Ugly er det nye pretty, liksom? Vi kan gjerne lure oss selv og tro at det virkelig handler om reelle og varige holdningsendringer. Men det tror jeg ikke noe på. Den som vil forstå motebransjen har stort sett bare én nøtt å knekke: follow the money, sier Hoffengh.

1969

Han trekker fram den franske skuespilleren Gérard Depardieu som eksempel.

– Jeg mener, se på ham. Han er så full av karakter og karisma. Han blir sexy fordi han er så kul og så annerledes.

Modellbyrået ble grunnlagt i 1969 og har hatt flere store selskaper på kundelistene, deriblant Burberry, Mercedes og Jack Daniels.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mer fra Dagsavisen